Tuesday, June 23, 2015

Daniel Haikal Adam Ke Bazar Ramadhan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini lebih potensi
Agar dapat ku lalui
Dengan lebih steady

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa pantas berlalu
Benar-benar mencemburui aku
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Wooooooo woooooooooooo

Daniel Haikal Adam menunggang motosikal Suzuki Cup-nya sambil menyanyi-nyanyi kecil melawan arus angin. Suaranya yang dikedap di dalam topi keledar menjadikan suaranya persis suara Amy Mencari masa muda-nuda dahulu. Suara yang bagus, bertenaga, halus dan diminati ramai wanita.

"Silapnya aku tak ada rupa je ni. Kalau aku ada rupa, paling kurang pun mesti aku jadi penyanyi latar belakang" Daniel Haikal Adam bercakap dalam hati. Handle motornya dipegang kemas.

                                                 PRENG PRENG PRENGGGGGGGGG

Motorsikal Suzuki Cup Daniel Haikal Adam  menyusur megah di atas jalan raya menuju ke bazar Ramadhan. Sengaja Daniel Haikal Adam pakai motor Suzuki Cup kerana hanya motor keluaran Suzuki sahaja yang akan mengeluarkan bunyi "Tik Tik Tik Tik Tik" semasa lampu signal diberi. Motor keluaran lain tak ada. Daniel Haikal Adam suka pada bunyi "Tik Tik Tik Tik Tik" itu.

Daniel Haikal Adam tiba ke bazar Ramadhan Taman Kerang ngam-ngam pada masanya, masa orang baru pulang dari kerja. Penuh dan sesak

                                                                                ***
"Ramzan, kau pergi bazar tak karang ? Kalau pergi, mak nak kirim murtabak" Emak Daniel Haikal Adam bertanya ketika Daniel Haikai Adam terbaring menonton drama sinetron Indo.

Ya, nama sebenar Daniel Haikal Adam adalah Ramzan. Di luar rumah, kawan-kawannya memanggilnya dengan panggilan Daniel Haikal Adam tetapi di rumah dan keluarganya, mereka akan memanggilnya dengan panggilan Ramzan.

Mengikut cakap-cakap belakang, ada ura-ura mengatakan yang sebenarnya Ramzan malu dengan nama Ramzan. Nama tak moden. Jadi, kerana itu Ramzan menipu namanya kepada kawan-kawan bukan sekampung dengannya, nama Daniel Haikal Adam.

"Pergi mak. Kejap lagi laa" Daniel Haikal Adam jawab malas. Matanya tertangkap kemas pada potongan badan pelakon sinetron Indo. Mantap.

"Kau ingat ni Ramzan, kalau nak membeli kat bazar Ramadhan tu. make sure kau berjalan sampai hujung gerai dulu lepas tu baru kau patah balik pada titik permulaan. Kau mark dulu makanan menda yang nampak sedap, harga murah, baru kau beli. Kau jangan mudah tertarik dengan taktik perniagaan gerai pertama" Emak Daniel Haikal Adam mengingatkan.

Daniel Haikal Adam diam tak berkutik.

"Kau dengar tak menda mak kabor ni ?!" Emak Daniel Adam baran.

"Baik, mak !" Daniel Haikal Adam balas.

"Bagus. Xoxo" Emak Daniel Haikal Adam steady.

                                                                                   ***
"Berjalan dulu tengok semua gerai, mark makanan menda yang patut dibeli, bandingkan harga makanan gerai lain dengan gerai lain, dapat yang murah, baru beli"

Daniel Haikal Adam ingat pesanan emaknya, akan dia pahatkan pesanan itu ke dalam lubuk hati paling dalam. Sampai mati pun akan Daniel Haikal Adam ingat pesanan itu.

"Hai abang, beli murtabak bang. Satu Rm6 je, bang" Ujar seorang makwe mantap ketika Daniel Haikal Adam baru melangkah masuk ke tapak bazar Ramadhan. Manis orangnya dan memiliki sebentuk bentuk badan yang menarik.

Daniel Haikal Adam tersengih. Pesanan emaknya semakin hilang dalam ingatan.

"Murtabak ayam ada ?" Daniel Haikal Adam berlagak macho.

"Ada, bang. Rm6 je" Makwe mantap senyum meleret sambil main mata.

"Ok, bagi satu" Daniel Haikal Adam tenggelam dalam perasaan sendiri.

"Satu je, bang ? Ambil la dua. abang kacak. Dua rm10, satu makan untuk berbuka, satu lagi makan nak bersahur" Makwe mantap mengedik sikit-sikit.

"Betul juga tu. Kebetulan mak abang memang penggemar murtabak"

Duit merah not rm10 bertukar tangan. Senyuman turut bertukar. Makwe mantap main mata, Daniel Haikal Adam kenyit mata.

Daniel Haikal Adam meneruskan pengembaraan di bazar Ramadhan. Mata melilau pandang ke kiri ke kanan melihat makanan yang dijual. Terteleng-teleng kepala Daniel Haikal Adam, sebiji macam kura-kura keluar dari cengkerang.

Setelah beberapa tapak gerai dilalui, Daniel Haikal Adam terpandang satu gerai yang dihiasi dengan banner siap tulisan besar-besar:

                                       MURTABAK AYAM/DAGING PAK LAH RM3

Daniel Haikal Adam teringat pada pesanan emaknya. Mata Daniel Haikal Adam bertakung dengan airmata. Daniel Haikal Adam rasa nak menangis.

No comments:

Post a Comment