Friday, October 30, 2015

Selamat Hari Jadi, Hussien!

Malam itu, ada program “Burung Hantu” sempena minggu orientasi untuk semua pelajar Tingkatan Satu yang menetap di asrama di Sekolah Menengah Kebangsaan Alor Akar (SMKAA). Mata pelajar akan diikat dengan kain dan dilepaskan di tengah padang bola. Tiada apa-apa yang mampu aku lihat dalam keadaan begitu.

Tangan aku meraba-raba laju mencari objek untuk dipegang. Tiba-tiba aku terasa bagai terpegang suatu objek. Aku cuba memegangnya dengan erat untuk memastikan objek tersebut. Lembut. Aku mengamati kelembutan objek tersebut dengan fikiran yang melayang-layang.

“Woi,” terdengar suara seorang perempuan menjerit sebaik aku memicit objek tersebut untuk kali kedua. Tapi objek itu masih lembut.

Aku yakin, objek yang lembut itu adalah milik perempuan yang menjerit tadi. Mungkin pahanya yang lembut itu dan aku tidak memikirkan abdomen lain yang lebih lembut daripada paha perempuan pada ketika itu. Iya, ketika itu aku berusia 13 tahun, jika sekarang, mungkin lain yang aku fikirkan.

Seorang pengawas asrama bernama Amar datang dan membuka ikatan pada mata aku menandakan sudah tamat malam burung hantu. Aku mencelikkan biji mata untuk melihat siapakah empunya badan yang memiliki abdomen yang lembut itu.

“Hussien!” aku berteriak sebaik melihat sang empunya badan.

“Cis! Kau rupanya Khairul. Tangan macam ketam, nasib baik aku tak lempang,”

Hussien adalah penolong ketua kelas aku untuk Tingkatan 1 Ibnu Sina. Iya, aku seorang ketua tingkatan yang dipilih berdasarkan sistem merit, bukan politik wang mahupun undian sms. Hussien banyak membantu aku dalam urusan seharian di kelas dan sebagai ketua tingkatan yang berkuasa sudah pastinya aku tidak banyak membantu dia. Tugas aku hanya mengarah.
Oh ya, Hussien adalah seorang wanita. Nama sebenarnya Husna. Norhidayatul Husna. Memang aku suka memberi gelaran kepada nama-nama orang di sekeliling aku mengikut apa yang terlintas di fikiran.

*****

“Ini bukan masa untuk kita mencuba lagi. Kita sudah cukup dewasa, cukup matang. Bukan masa untuk bereksperimen lagi tentang perasaan,”

Aku membalas pesanan ringkas yang dihantar oleh kekasih. Berbicara tentang cinta, tentang perasaan dan tentang masa depan. Ini pesanan ringkas yang aku hantar sewaktu awal perhubungan kami terjalin. Saat bulan dan bintang terasa bagai boleh digapai dengan sedikit jengketan. Saat manisnya hempedu yang bersulamkan cinta.

Hubungan kami berjalan dengan lancar dan baik. Setiap hari yang aku lalui padat dengan rasa cinta yang biasa. Iya, cinta yang biasa adalah untuk manusia normal. Jika kita mahu mencari yang agung dan megah dalam cinta itu adalah kesilapan besar kerana cinta itu perkara biasa sahaja. Sifat biasa yang ada dalam jiwa manusia normal.

Aku belajar tentang itu dari kesilapan lalu. Mencari keagungan yang sebenarnya tidak wujud dalam cinta. Mendambakan kemegahan yang tidak pernah termaktub dalam cinta. Hanya manusia yang cuba menjadikan cinta itu luar biasa sehingga ketewasan kerana terlalu mencari keagungan dan kemegahannya.

Masa berlalu bagai terlalu pantas. Aku mengambil keputusan untuk memperkenalkan dia dengan keluarga. Dalam beberapa hari, keluarga aku pula datang ke rumahnya atas tiket ziarah. Kebetulan, ziarah itu berlaku dalam musim raya aidiladha. Maka, tidaklah nampak terlalu jengkel. Dan pertemuan sesingkat itu menjadikan kemesraan itu semakin erat.

“Kamu dah boleh kumpul duit. Dah boleh tu,” pesan abah sebaik tiba di rumah. Pesan yang membuatkan aku terus melangkah lebih yakin dengan perasaan. Mak juga berpesan dengan perkara yang sama. Jadi, keyakinan ini terus bertambah.

Mungkin benar ini yang dinamakan jodoh. Aku tak menyedarinya kerana aku tidak pernah percaya dengan tips-tips yang memberitahu bagaimana untuk mengetahui dia adalah jodoh kita yang sering dikongsi di Facebook. Bagi aku, mudah. Untuk mengetahui jodoh kita, dia akan menjadi isteri kita. Kau akan menikah dan berkahwin dengan dia, itulah jodoh kau. Tak perlu kau nak mengkaji sampai gugur rambut di kepala otak yang berjambul.

Kalau dia tak nak kahwin dengan kau buat penat sahaja kau mengkaji tips bagaimana untuk mengetahui dia jodoh kita, bukan? Rasa macam bangang pun ada juga nanti. Padan muka kau, siapa suruh kau percaya? Kah! Kah! Kah!

Maka, bermulalah episod seterusnya. Dari rombongan merisik, meminang seterusnya bernikah. Segalanya berjalan dengan lancar. Alhamdulillah, syukur padamu ya Allah ketemukan aku dengan dia. Permudahkan perjalanan kami untuk hidup bersama walau kami ini sekecil-kecil hamba yang kadangkala terlalai tentang-Mu.

Sudah dua tahun lebih kami mendirikan rumah tangga dan dikurniakan seorang cahaya mata. Kata orang bunting pelamin. Entahlah, iya ke tidak. Aku tak peduli sangat fasal benda-benda macam itu. Syukur sekali lagi kepada Allah, alhamdulillah. Semoga kami akan terus mencintai untuk hari seterusnya sehingga ke hari terakhir dalam hidup .

Aku tidak berjanji untuk membahagiakan isteri sebagaimana yang biasa dilihat dalam cerita-cerita cinta. Kerana membahagiakan isteri itu bukan satu janji, ia adalah tanggungjawab. Sebagai lelaki, suami dan ayah itu tanggungjawab aku terhadap diri sendiri iaitu untuk membahagiakan. Jika gagal, itu maknanya aku gagal terhadap diri sendiri.

Matematiknya cukup mudah, untuk merasa bahagia maka bahagiakan orang lain dahulu. Jika kita sudah membahagiakan orang lain, namun masih belum rasa bahagia, maka segeralah merawat diri di Hospital Bahagia, Tampoi. Kalau bernasib baik, boleh berkawan dengan Kluang Man di situ.

Tak perlu untuk kau meraikan hari jadi dengan memasang belon berwarna-warni di bilik tidur pasangan, menghadiahkan dia dengan barangan yang berharga tiga bulan gaji kau atau membelikan teddy bear yang jauh lebih besar daripada saiz beruang sebenar. Maksud aku tak perlu kau nak buat semua itu untuk mencari kemegahan dan keagungan cinta. Kalau kau nak bagi tak ada masalah, tapi jangan berharap dengan pemberian itu akan menghadirkan cinta luar biasa.

Kalau betul keagungan cinta itu nak datang, bagi hadiah semangkuk laksa pun ia akan datang. Aku tahulah, aku pernah buat.

Justeru, usahlah mencari yang agung dan megah dalam cinta kerana ia akan hadir sendiri tanpa kau sedari. Rasa cinta itu suatu perkara yang biasa maka tak perlu untuk kita mencari yang luar biasa, yang diluar kemampuan kita sebagai manusia biasa. Hadapilah cinta sebagaimana kau menghadapi hari-hari yang biasa kau lalui.

Untuk Hussien, terima kasih kerana pernah menjadi pembantu ketua kelas aku yang baik hati. Juga terima kasih kerana kini kau telah menjadi pembantu aku pula dalam hal menguruskan rumah tangga dan keluarga kita. Semoga kita akan terus menjadi suami isteri yang bahagia seperti manusia-manusia normal yang lain. Semoga cinta kita yang biasa-biasa ini akan terus megah dan agung dengan sendiri.

Selamat hari jadi, Hussien!

No comments:

Post a Comment