Tuesday, June 16, 2015

15 Minit Bersama Orang Gila.

Pagi itu pagi yang indah. Bahari(bukan nama sebenar) buka kedai di mana tempatnya bekerja ngam-ngam pukul 10. Tidak lambat dan tidak pula terlalu cepat. Walaupun Bahari sering dipandang serong oleh masyarakat kerana kerjanya yang tidak menjamin masa depan, namun ia sedikit pun tidak mematahkan hati Bahari untuk pergi kerja.

Sudah menjadi kewajipan dalam sanubari Bahari, satu jam pertama masuk kerja harus disempurnakan dengan twit sikit-sikit. Hal negara, ekonomi dan sosial juga perlu Bahari ambil tahu walaupun Bahari tidak pernah menyumbangkan apa-apa pada masyarakat.

Bahari khusyuk membaca satu persatu twit melalui iPhone-nya. Twit yang mana Bahari rasa kelakar, Bahari gelak. Mana twit yang hambar, Bahari maki. Tengah sedap Bahari baca twit, ketenangan Bahari diragut oleh seorang mamat.

"Selamat hari raya, bang" Ujar seorang mamat yang rupanya agak barai.

Bahari terkejut. Belum pun puasa dah ada yang mengucapkan selamat hari raya. Tapi disebabkan Bahari ni jenis cool, Bahari senyum dan membalas.

"Ah ya. Selamat hari raya" Bahari sengih.

"Abang jaga diri baik-baik tau. Eh, cantiklah rambut abang. Abang ni betul-betul rockers laaa" Kata mamat barai itu lagi sambil hulur tangan nak bersalam.

Sekali lagi Bahari terkejut. Sepanjang lima tahun Bahari bekerja di sini, belum pernah ada orang suruh Bahari jaga diri baik-baik. Paling sweet, orang belanja Bahari makan je. Suruh jaga diri, tak ada.

"Mental agaknya budak ni" Bahari bercakap dalam hati.

Tangan mamat barai yang dihulur nak bersalam tadi disambut kemas oleh Bahari. Orang dah hulur tangan tak elok pula kalau kita tak bersalam. Lagipun tangan yang menghulur itu lebih baik dari tangan yang menerima.

Tangan mamat barai dan Bahari menjadi satu, kemas genggaman mamat barai menyalam tangan Bahari. Seolah-olah ia meletakkan sebilah harapan di dalamnya.

                   Cuppppppp Cupppppppp Cupppppppppppppppp

Tangan Bahari dicium berkali-kali dengan mamat barai, bunyi yang keluar dari hasil ciuman itu membuatkan Bahari rasa nak menangis.

"Abang jaga diri baik-baik tau. Selamat hari raya, bang" Pesan mamat barai tu sekali lagi sambil berlalu pergi.

Bahari rasa terharu. Sepanjang hidupnya, jarang sekali orang salam cium tangannya, kalau ada pun ketika raya. Itu pun budak-budak sebab nak minta duit raya.

Bahari melihat mamat barai berlalu pergi dengan takungan air jernih di kelopak mata. Tangannya terasa berlendir, melekit-lekit.

"Babi" Bahari menyumpah pendek. Bahari lap air liur mamat barai yang berada ditangannya dengan tisu.

No comments:

Post a Comment