Thursday, March 3, 2016

Pickupline Untuk Mariam

Roslan berbaring di atas tilamnya yang kusam dan berbau. Dengan mata memandang ke syiling, tangan kirinya diletakkan di atas dahi sepertimana kebanyakkan orang memikirkan masalah atau mengalami kemurungan berpanjangan yang mengganggu kehidupan. Lagu Gone With The Sin nyanyian Ville Valo vokalis kumpulan H.I.M yang dimainkan di iPod miliknya sedikit pun tidak mampu menenangkan jiwanya yang tidak tenang itu.
     Malam itu Roslan terasa sunyi. Rasa kosong. Bagaikan hatinya tidak berfungsi dengan baik ketika itu. Ya, perasaan itu tidak bagus. Jadi, untuk membunuh rasa itu dia harus berbual dengan seseorang supaya dia dapat menikmati kehidupan dalam senyuman sementara menunggu esok pagi.
     Dengan keadaan masih lagi berbaring, iPhone 4s miliknya dicapai. Butang Phone ditekan. Nama Siti Mariam Jamilah dicari. Setelah merasa yakin yang crush-nya masih belum tidur, pantas ditekan nama itu. Selang beberapa saat, panggilan itu dijawab.
     “Hai” Roslan memulakan perbualan.
     “Hai jugak” Balas suara dihujung talian.
     “Buat apa ?”
     “Tak buat apa-apa..tengah bernafas sambil bercakap dengan awak je. Awak ?”
     Roslan tergelak mendengar jawapan crush-nya sebelum menjawab “Saya pun tak buat apa-apa..tengah call awak je. Her her her”
     “Pandai awak balas ya” Jawab Siti Mariam Jamilah sebelum ikut ketawa kecil di talian.

     Perbualan senyap seketika seolah-olah malaikat melintas di tengah-tengah talian. Sunyi sepi dari sebarang kata.

     “Saya mengganggu awak ke ni ?” Roslan bertanya.
     “Eh…tak ada laa. Saya baru lepas tengok movie je. Err…macam mana cuaca kat sana ?”
     “Cuaca kat sini okay je. Bulan masih lagi dipagari bintang-bintang yang berselerak di dada langit dan tiada tanda-tanda yang hujan akan mengganggu bintang dari terus menyinarkan dirinya”
     “Amboi. Jawapan macam pensyair baru lepas kecewa dengan dunia” Siti Mariam Jamilah terkekeh ketawa “Awak dalam mood menulis puisi ke ni ? Lain macam je malam ni. Hahaha”
     Roslan turut ketawa. Entah mengapa dia begitu selesa mendengar crush-nya ketawa riang.                  Mungkin benarlah kata pujangga mengatakan ‘cinta itu selalu membuatkan yang celik menjadi buta dan yang buta menjadi celik’.
     “Awak sana okay ?” Tanya Roslan.
     “Kat sini okay je. Pungguk di sini masih seperti biasa. Di atas dahan pohon yang tua, pungguk masih rindu dan menanti bulan jatuh ke riba” Siti Mariam Jamilah cuba bermain tarik tali. Dia ketawa kecil di hujung sana.
     Roslan ketawa “Boleh tahan sedap jugak ayat awak ni. Saya membuat andaian, mungkin kita patut menjadi pasangan kekasih supaya hidup kita saling melengkapi di antara satu sama lain dan menjadi pasangan serasi seperti Brad Pitt dan Angelina Jolie dalam cerita Mr. & Mrs. Smith. Hahaha”
     Siti Mariam Jamilah tergelak besar mendengar jawapan Roslan. Kata-kata yang didengari dari mulut Roslan itu benar-benar berjaya mengusik ulu hatinya lantas membuat dia ketawa tidak kering gusi “Pandai la awak”.

     Keadaan kembali senyap. Hanya kedengaran nafas di antara kedua-duanya.

     “Errr..awak dah makan ?” Siti Mariam Jamilah mencari topik perbualan.
     “Dah. Saya dah makan tadi. Makan nasi minyak…mak saya masak. Awak ?
     “Ouhh. Resepi nasi minyak apa ya ? Errr….maksud saya, bahan-bahan nak buat nasi minyak tu ?” Siti Mariam Jamilah bertanya lagi. Soalan Roslan diabaikan.
     “Entahlah. Saya tak pernah kaji pula pasal resepi nasi minyak tu. Yang saya tahu kalau nak buat nasi minyak cukuplah dengan hanya kita berdua, awak dan saya naik di atas pelamin…nanti ada laa orang masak nasi minyak. Hahahaha” Roslan jawab yakin.
     “Kahkahkahkah. Macam setan” Siti Mariam Jamilah ketawa bagai orang gila.

No comments:

Post a Comment