Saturday, June 13, 2015

Amir Melawan Sistem

Petang itu indah seperti biasa, matahari perlahan-lahan turun ke arah Barat bukannya Timur. Burung layang-layang berkicauan terbang dua sejoli, belalang kunyit melompat keriangan, semut gatal berjalan sebaris dengan tenang.

Amir sudah bersiap untuk pergi berjogging di Taman Bandar. Kasut Nike dikaki sudah siap diikat, seluar sukan jenama Adidas tersarung elok, baju Puma gambar kucing kaler hitam siap digosok tersergam molek pada tubuhnya. Sebagai seorang pemuda harapan bangsa dan negara, Amir memang gemar berjogging. Berjogging dapat meningkatkan stamina dan daya tahan pada tubuhnya, berjogging juga latihan asas untuk berlari laju, berlari dari Zombie jika Malaysia diserang Zombie.

Tanpa sebarang halangan dari mana-mana mufti agama, keluarga, rakan taulan, jiran sebelah rumah dan ahli politik, Amir bergerak secara solo memandu kereta menuju ke Taman Bandar. Di dalam perut kereta Saga FL miliknya, Amir menyanyi-nyanyi kecil mengikut lagu-lagu yang berkumandang di radio. Lagu mana yang patut Amir sing along, Amir sing along. Lagu yang mana patut liriknya diubah, Amir ubah secara mengejut. Mana lagu yang vokalnya tinggi, Amir diam tak berkutik. Malas nak tarik.

Sebaik sahaja sampai di Taman Bandar, Amir terus berlari-lari anak untuk memanaskan badan. Sekejap tangannya disilangkan belakang leher, kejap kakinya pula disilangkan ke belakang leher, sekejap Amir berbaring atas rumput usha makwe berjogging.

Amir dah letak target, hari ni nak berjogging habis 3 round. Kalau tak cukup 3 round, Amir tambah lagi 3 round. Biar tubuhnya sihat dan kuat.

"Eh, Amir. Buat apa sini ? Berjogging ke ?" Seorang makwe mantap bertanya secara mengejut. Amir yang ketika itu tengah ralit memerhati makwe pakai legging, kucar-kacir mencari tuan empunya suara.

"Eh, awak rupanya Kalsum. Saya ingatkan puteri bunian mana tegur saya tadi. Hehehe. Haah, saya tengah panaskan badan ni, baru nak berjogging " Amir jawab kemas.

Kalsum ialah bekas teman wanita Amir. Orangnya cantik, bermata nipis seperti daun serai, hidungnya seperti buah jagung terlekat elok di bawah mata, bibirnya umpama buah oren yang dipotong sempurna dan tubuhnya yang mantap mampu mencairkan hati lelaki yang memandang. Bergetar tulang rusuk kiri Amir. Aummmmm.

Namun apakan daya, ajal maut, jodoh pertemuan, Rumi dan Juliet, dosa dan pahala itu ketentuan Tuhan. Disebabkan masalah teknikal dan kurang matang, mereka berpisah dengan cara baik dan beradab.

"Seorang je ke ?" Kalsum bertanya lagi.

"Haah. Saya seorang. Seorang itu lebih baik baik" Amir cuba tarik tali. Senyum.

"Hmmmm, tapi Irwansyah kata berdua itu lebih baik " Kalsum menduga. Senyum.

"Hahahahahaha" Sebaik menghabiskan kata-katanya, Kalsum dan Amir ketawa serentak. Kera di atas pokok juga ikut ketawa melihat mereka berdua.

No comments:

Post a Comment