Sunday, July 5, 2015

Rosli Cuba Melawan Kejahatan

Bunyi motor yang kedengaran di halaman rumah meragut ketenangan Rosli yang sedang enak berbaring menonton rancangan Ketuk-Ketuk Ramadhan. Rosli kenal akan bunyi motor yang sumbang lagi memeritkan telinga itu. Itu bunyi motor kawan karibnya, Azhar.

Dengan keadaan yang malas serupa ular sawa baru lepas makan seekor kambing, Rosli bangun dari tempatnya berbaring dan menuju ke pintu rumah.

"Menda kau ni tersengih-sengih ?" Rosli bersandar di muka pintu. Suaranya perlahan menegur Azhar yang sedang tersengih-sengih di halaman rumahnya. 

"Jom" Azhar sengih lagi.

"Aduh. Aku nak tengok Ketuk-Ketuk Ramadhan ni, nak tengok Sheila Rusly. Lagipun aku puasa hari ni" Rosli bercakap perlahan lagi gaya orang tak ada mood.

"Alaaa, kejap je. Teman aku kejap, habis sebatang kita balik laa" Di atas motornya, Azhar buat muka kesian serupa anak kecil tak dapat gula-gula.

Rosli geleng kepala. Kalau diikutkan hati, nak je Rosli beri Tamparan Balik Kuang tepat di mulut Azhar. Beri berbuih mulut Azhar, dapat juga pengajaran sikit-sikit.

"Kejap. Aku ambik baju" Kata Rosli sambil beransur masuk ke dalam rumah.

Di perkarangan rumah Rosli, Azhar masih lagi tersengih-sengih di atas motor-nya. 

                               ***

"Kau ni menda nak jadi ? Dah tua bangka pun malas nak puasa. Dah tu nak hisap rokok pun ajak aku. Aduhh" Rosli bersuara lemah sambil mengeluh.

Asap rokok yang dihembus Azhar menjulang naik ke udara. Asap rokok yang ditarik ke dalam paru-paru, Azhar biarkan lama sebelum hembus keluar. Azhar menghayati setiap sedutan asap rokok.

Di atas motor-nya, Azhar merenung Rosli yang duduk mencangkung sambil bermain dengan kerengga yang melintasnya di hadapannya. 

"Saja laa ajak kau. Hisap rokok ni tak sedap hisap sorang-sorang, kena hisap berteman baru ada kick" Azhar jawab steady.

"Masalahnya kau ajak aku ni. Aku dahlah puasa, lepas tu kau buat rilekss je hisap rokok depan aku. Langsung tak respek kawan-kawan. Tu belum soal pahala lagi tu, menyembunyikan kemungkaran ni pun boleh mengurangkan pahala puasa tau" Rosli bercakap serupa Imam Muda. Tenang dan bergaya. 

"Eh, aku ada murtabak ayam, kau nak ? Air tebu pun ada ni" Azhar pelawa.

               Pap Pap Pap Pap

"Sedap juga murtabak ayam ni, bukan calang-calang murtabak ni. Air tebu tu pun sedap juga, real betul rasa tebu dia tu. Pandai betul siapa yang perah air tebu ni, ya" Kata Rosli sambil mencungkil sisa murtabak di celah gigi.

Di atas motor, Azhar mengangguk tanda bersetuju.

No comments:

Post a Comment