Wednesday, June 17, 2015

Harimau Malaya Sakit

Kipas di syiling rumah berputar laju. Di atas sofa empuk yang agak reput terkena air banjir dan dipenuhi dengan cakaran-cakaran kucing, Malik berbaring dengan gaya-gaya model URTV di kolam renang. Matanya berkelip-kelip melihat perlawanan bola sepak di kaca tv, Malaysia lawan Palestin.

Malik bukanlah peminat tegar bola sepak, akan tetapi disebabkan Malik hidup bermasyarakat, Malik ambil tahu sikit-sikit pasal bola sepak Malaysia. Baik dari Liga Monyet ataupun AFC. Lagipun kawan-kawan Malik banyak peminat bola sepak, jadi Malik perlu ambil tahu pasal bola Malaysia supaya nanti tidaklah pula terasa kekok bila melepak bersama kawan-kawan. Ada point juga nak menyampuk.

Malik tahu, hal bola sepak ni jangan dibawa main-main. Ekonomi, politik, sosial, kapitalis, artis kahwin lari, produk makanan kucing, model motor, anak raja, kaki bangku dan tempat untuk maki hamun semua ada dalam bola sepak. Atas dasar itu, Malik ambil tahu pasal bola sepak sikit-sikit.

                                 POW POW POWWWWWWW

Kedua-dua pasukan berbalas serangan. Permainan sengit. Berpeluh-peluh pemain kejar bola.

                                                  GOLLLL

"Gol nasib je tu" Malik sedapkan hati sendiri.

Palestin jaringkan gol pertama. Malik steady lagi berbaring. 

                                                  GOLLLL

"Alah. Ada can lagi ni" Malik buat andaian sendiri.

Palestin jaringkan gol kedua namun Malik terus bertenang. Malik usap kepala anak kucing yang berumur satu bulan disebelahnya, bersama-sama berbaring dengannya melihat perlawanan bola sepak.

                                                  GOLLLL

"Hmmmm" Malik mengeluh pendek.

Gol ketiga Palestin. Malik tak tahu hendak berikan respon apa. Kepala anak kucing yang diberi nama Dayang, diusap laju tak mengikut tempo.

Masa pertama tamat dengan keputusan Malaysia 0-3 Palestin.

                                   PRIT PRIT PRITTTTTTT

Masa kedua dimulakan. Sekali lagi kedua-dua pasukan bermain dengan riang, kejap bola ke atas, kejap bergolek, kejap pass bola macam beruk.

                                                   GOLLLL

"Bodo" Malik baran.

Anak kucing yang dirangkulnya tadi dicampak ke dinding. Berlari tak cukup lantai anak kucing itu berlari menyelinap masuk ke bawah sofa. Bimbang dibunuh oleh Malik agaknya.

                                                  GOLLLL

"Hmmmm, agaknya inilah liku-liku penyokong Harimau Malaya" Malik down

Malik teringat gambar Ahmad Maslan. Gambar Ahmad Maslan memasak nasi goreng dan nasi goreng tersebut dihias dengan hirisan timun yang agak tebal. Nampak comel dan bangang sikit-sikit, sama macam bola sepak Malaysia.

                                                   GOLLLL

"Kahkahkahkahkah" Malik gelak sampai berair mata.

"Pakatan Rakyat dan bola sepak Malaysia ni sama je. Kalau dengar dia orang punya sembang, dunia ni pun dia orang boleh takluk" Malik tumbuk bantal. Twit sikit-sikit terus masuk tidur.

1 comment: