Tuesday, September 15, 2015

Aduan Rakyat : Jerebu

Pada hari ini (14/09/2015), Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang dicatatkan di beberapa bandar utama sekitar negara menunjukkan paras yang tidak sihat. Daerah Banting, mencatatkan IPU yang tertinggi dengan bacaan 175. Pelabuhan Klang mencatatkan bacaan 171 dan Port Dickson pula mencatatkan bacaan 168.

Umum menyedari, masalah jerebu yang melanda Malaysia keika ini adalah berpunca daripada pembakaran hutan secara terbuka yang dibuat secara besar-besaran di negara jiran, Indonesia.

Sebagai jiran yang baik hati, kita bukan sahaja mengizinkan rakyat mereka untuk datang mencari rezeki di negara kita samada secara haram ataupun halal, malah turut mengizinkan udara tidak sihat datang ke negara kita. Tidak cukupkah lagi dengan asap rokok kretek yang diseludup dari Indonesia mencemarkan udara di negara kita? Tidak cukupkah lagi bau rambut wanita Indonesia yang menggunakan syampu bawang membacinkan udara di negara kita?

Mungkin Andik Vermansyah ada jawapannya.

Sepanjang musim jerebu ini, elakkan daripada melakukan aktivit dan kegiatan luar seperti senamrobik di taman rekreasi, memancing udang galah di muara sungai, memikat burung tekukur, barbeku sempena majlis reunion, bermain petanque dan sebagainya. Banyakkan minum air masak dan jauhkan meminum todi, air ketum dan tuak.

Kedatangan jerebu yang tidak diundang ini dilihat menimbulkan kemarahan netizen terutamanya di media sosial. Ada yang memaki hamun negara jiran kerana hampir setiap tahun mereka membakar hutan dan setiap tahun jugalah mereka memohon maaf. Tidak kurang juga yang berjenaka mengaitkan jerebu ini dengan kabus seperti di Eropah mahupun Genting Highland.

Kabus adalah kabus, jerebu dalah jerebu. Kabus tidak berbau dan terasa nyaman pabila ia menyentuh tubuh. Jerebu berbau asap dan terasa semput ketika ia melintas hidung.

Tidak kurang juga yang berdoa dengan menggunakan hashtag supaya jerebu yang melanda negara kita ini segera pulih. Begitulah mudahnya kehidupan di zaman urban ini. Berdoa hanya melalui hashtag. Semakin banyak like semakin mustajab doa itu. Mungkin kita perlu mengubah kata-kata pujangga "kenang daku dalam doamu," kepada "kenang daku dalam hashtagmu,".

Memandangkan masalah jerebu ini adalah masalah rakyat, maka saya sempat menebual beberapa orang individu untuk memberikan komen serta pendapat mereka tentang permasalahan ini. Berikut adalah hasil temubual saya bersama mereka ;

"Jerebu ni sampai bila pun takkan selesai kalau Indonesia tak habis-habis nak bakar hutan dia orang tu. Patutlah kena tsunami, suka buat kerosakan kat muka bumi. Bodoh!" ujar Pak Manan, seorang pesara kerajaan yang banyak menghabiskan masanya di kedai kopi. Sebaik memberikan komen, Pak Manan mencucuh sebatang rokok kretek dan menghembuskan asapnya ke udara. Semoga Pak Manan beroleh kedamaian hendaknya.

"Mak Cik pun bengang juga dengan jerebu ni, nak buat kerja luar rumah ni susah. Pokok bunga banyak nak kena siram, sayur-sayuran yang ditanam tu nak kena baja dan gemburkan tanahnya, tu pokok bonsai bukan boleh dibiarkan pucuknya tumbuh nanti tak cantik. Aduh, susahlah jerebu ni," kata Makcik Nelydia sambil menyapu daun kering di halaman rumahnya. Beberapa minit kemudian, dia dilihat menyalakan api untuk membakar daun kering tersebut. Semoga Makcik Nelydia bertemu kebahagiaan hendaknya.

"Jerebu ni boleh diibaratkan seperti musibah. Saya terpaksa mengeluarkan kos yang lebih banyak untuk membelikan pekerja saya dengan mask pelindung hidung. Kalau pekerja saya sakit, lagi susah nanti," kata Encik Douglas, pemilik sebuah kilang memproses bahan kimia yang beroperasi 24 jam.

"Asap vape gua ni buan bahaya pun, der. Takkanlah boleh jadi punca jerebu kot?" ujar seorang remaja hipster yang hanya mahu dikenali sebagai Jinggo Kepala Mancis. Tanpa segan silu, dia menghembuskan asap berperisa buah kedondong sebaik ditemuramah.

"Jerebu ni buat semak hidung gua, doe! Nak lumba haram pun pedih-pedih je rasa mata macam masuk habuk. Nyaris-nyaris gua nak sodok tiang lampu semalam sebab jerebu tebal sangat. Sialllll je an?" kata Shark Sharpawi, seorang mat rempit tegar yang menggunakan motosikal jenis Yamaha 125 ZR. Dia berlalu meninggalkan asap yang pekat daripada ekzos motosikal enjin dua lejang itu.

"Ini semua bala daripada Allah. Mungkin ada perkara yang salah yang kita tak sedaq kita dok buat. Saya rasa eloklah semua rakyat Malaysia minum ayaq 30 juzuk dari pusat tahfiz saya ni. Molekul dalam ayaq ni baguih untuk mengelakkan kita kena penyakit sepanjang musim jerebu ni. Tak mahai aih, sebotoi enam ringgit. Beli dua, kira rega adik-beradik ja, sebelaih ringgit," ujar Ustaz Don Wori sambil mempromosikan produk berasaskan al-Quran yang dijual dengan harga yang tidak berasaskan ajaran al-Quran.

"Saya akan menghantar isteri dan rombongan untuk lawatan kerja ke Indonesia bagi menyelesaikan isu ini. Mungkin akan mengambil masa selama dua atau tiga hari. Perjanjian memorandum akan dibuat oleh isteri saya disana kelak," titah Perdana Menteri sebuah negara yang turut terlibat dalam masalah jerebu ini.

"Kalau tak suka jerebu di Malaysia, pergi pindah negara lain yang tidak jerebu," kata seorang Menteri yang pernah mendapat anugerah dekan semasa di universiti dahulu,

Pokok pangkalnya, sejauh manakah kesedaran kita terhadap jerebu? Adakah anda hanya menyalak ketika ia berlaku disebabkan pembakaran hutan oleh negara jiran sahaja? Adakah anda rakyat yang tidak pernah mencemarkan udara? Adakah anda tidak mengganggu frekuensi di udara dengan talian internet yang sedang anda gunakan untuk membaca laporan ini? Dan adakah anda sedang bernafas dengan nyaman ketika ini di dalam bilik yang dilengkapi dengan pendingin hawa?

Tepuk dada, tanya selera.



No comments:

Post a Comment