Friday, June 12, 2015

Dilema Memilih Pasangan

“ Aku dalam dilema! Aku dalam dilema! Aku dalam dilema! Arggghhh...!!!” jerit Azmi sambil menuruni tangga ke tingkat bawah rumah yang disewanya bersama beberapa orang rakan. Hadi yang sedang khusyuk bermain judi online agak terkejut dengan tindakan Azmi itu yang disifatkannya sebagai tiada fikiran. Menjerit dengan kuat pada waktu pagi sebelum sarapan adalah suatu perkara yang wajib dielakkan.

“Apahal ni? Apahal ni? Apa yang dilema sangat ni woi?“ Hadi bertanya sambil matanya liar memerhatikan tindakan opponent di laptop. “Aku dalam dilema ni Hadi, ada dua wanita yang hadir dalam hidup aku dan aku harus buat keputusan dengan secepat mungkin.” Azmi menerangkan kepada Hadi yang hanya berseluar pendek, tidak berbaju dan sedang meniarap.

“Kau ceritalah kat aku, Azmi. Mana tahu aku boleh tolong. Kalau tak boleh tolong pun, dapat sailang salah seorang makwe kau pun okay juga. Kahkahkah!” kata Hadi sambil ketawa besar. Hilai tawa Hadi tak ubah seperti Mak Lampir, lagenda angker negara seberang. Mereka berdua pun berdialog.

“Boleh ke aku percaya pada kaki judi macam kau ni Hadi?”
“Alah, cerita jelah. Mana tahu aku boleh tolong.”
“Kau stoplah dulu main game judi tu.”
Okay, okay aku stop sekarang.”
“Macam ni Hadi, seumur hidup aku, ini yang pertama pintu hatiku diketuk oleh dua wanita.”
“Wah, hebat juga kau walaupun banyak selulit celah paha tapi ada juga wanita yang berkenan. Habis tu?”
“Itulah, dua-dua punyai ciri selama ini kucari. Berbeza wajah ayunya tetap asli.”
“Orang asli ke makwe kau tu?”
“Dengarlah dulu, tak habis lagi cerita aku.”
“Ha, okay. Teruskan.”
“Masalahnya macam ni. Kalau kupilih di sini, apa kata di sana? Kalau kupilih di sana, di sini akan terluka. Perlukah aku pilih keduanya? Bahagi kasih seadil-adilnya.”
“Kau nak pilih dua-dua? Nak bahagi kasih seadilnya? Kucing kau pun kadang-kadang aku yang bagi makan. Kau pass jelah sorang makwe tu kat aku, Azmi.”
“Kau jangan gelojoh sangat, aku tak habis lagi ni. Sungguh, merasa resah untuk menilai sesuatu yang indah. Namunku ada pepatah yang aku gubah.”
“Sejak bila pula kau pandai gubah pepatah ni? Sejak kau accident patah jari kaki tu ke? Apa pepatah yang kau gubah tu?”
“Di sana hanyalah menanti, sampai bilapun ku tak pasti, berkirim khabar melalui tinta, jarang sekali bertemu muka, namun kutahu dia setia.”
“Yelah kau tahu dia setia, entah-entah kat sana dia tengah syok main cinta dengan Mat Bangla. Habis tu, yang di sini macam mana?”
“Disana mana ada Mat Bangla. Ha, yang disini tetap menunggu, berada jelas dimataku, kasih tak luak terhadap aku, sanggup menunggu kata putusku, sayang ketabahanmu menawanku.”
“Maknanya kau nak pilih yang disini? Tapi sayang nak tinggalkan yang disana? Macam tu ke?”
“Ha, macam tulah Hadi. Pandai pun kau. Aku ingatkan kau pandai berjudi je.”
“Aku berjudi ni sebab aku putus cinta dengan ustazah pilihan. Ah, kau pun tahu. Kau takde terima nota yang ringkas tulisannya ke?”
“Hmm..takde pula aku terima nota apa-apa dari mereka berdua.”
“Boleh aku tahu siapa wanita yang mengetuk pintu hati kau tu?”
“Seganlah aku nak bagi tahu, nanti kau ejek-ejek aku pula.”
“Alah, dengan aku pun nak berkira. Macam baru semalam kenal pula. Padahal dulu mandi pakai spender sama-sama kat paya belakang rumah Badrulhisham Kerinting.”
Okay, okay aku bagitahu. Tapi kau janji kau takkan bagitahu orang lain walaupun abang kesayangan aku, Osman Kidal.”
Alright! Aku janji. Aku janji sumpah setia lagi.”
“Sebenarnya, yang di sana tu nama dia Tasha. Yang di sini pula nama dia Shila.”
“Amboi, macam nama artis pula ye makwe-makwe kau. Tapi mesti tak cantik macam artis kan?”
“Kah! Kah! Kah! Bukan macam artis, tapi memang artis pun. Tadi aku mimpi aku bercinta dengan Tasha Shilla dan Shila Amzah dalam masa yang sama. Aku terjaga masa part kedua-duanya mendesak aku untuk membuat pilihan. Jadi kau rasa yang mana patut aku pilih? Kah! Kah! Kah!”
“Kau pilih setan jelah! Gampang!”

Azmi pun berlalu naik ke atas untuk mandi. Ketika menaiki tangga, dia ketawa berdekah-dekah sambil bernyanyi. “Katanyaaaaa..anggap iniiiiii satu mimpi. Yang datanggggg...sekadarrrrrr...untuk menguuuujiii...Kah! Kah! Kah! Kah! Kah!”. Di tingkah bawah pula, Hadi mencincang-cincang laptopnya menggunakan sabit sambil mencarut dalam beberapa perkataan yang agak kontroversi jika ditulis di sini.

No comments:

Post a Comment