Saturday, June 13, 2015

Azmi Menonton Bola

Di ruang tamu rumahnya, Azmi meniarap secara bergelimpangan di hadapan tv plasma 57 inci yang melekat elok di dinding rumah. Sambil meniarap, kedua-dua kakinya dipanggung ke atas supaya nampak lebih comel bagi mata yang memandang, nampak macam puteri sikit-sikit. Tangannya pula tidak berhenti dari terus menyuap keropok moni ke dalam mulut. Mulutnya mengunyah laju. Krup Krap Krup Krap bunyi keropok dikunyah.

Azmi memang peminat tegar bolasepak Malaysia, baik dari Liga Monyet sampai ke Liga Arus Perdana, semua nama pemain Azmi kenal. Cakap je stadium mana, semua Azmi pernah pergi. Kalau dalam Liga Monyet, Azmi penyokong pasukan Pahang Is Argentina. Semangat kenegerian negeri Pahang memang berkobar-kobar dalam dirinya, darah Tok Gajah.

Dalam Liga Monyet, paling Azmi tak suka, pasukan JDT. Pasukan JDT ni jenis angkuh tak bertempat. Namun walau bagaimana pun, malam itu Azmi terpaksa menyokong pemain dari JDT demi kebahagian manusia sejagat. Perlawanan kelayakkan Piala Dunia, Malaysia lawan Timur Leste.

Kini, sudah 23 minit perlawanan sepak bola bermula di antara Malaysia dan Timur Leste, namun tiada sikit pun petanda yang Malaysia akan menang perlawanan.

"Safee Sali ni elok main takraw je, tak pun jadi penternak ikan patin" Azmi bercakap dalam hati.

Permainan Safee Sali pada malam itu memenag agak down, jangankan peminat bola, kalau Tok Imam yang tengok pun pasti sumpah seranah yang dihamburkan. Main macam budak sekolah.

"Aku cadang nak ajak Safee Sali ni main kutu laaa, apa pendapat kau, Tompok ?" Azmi bertanya kepada kucing kesayangan.

Tomok yang sedang menjilat bulunya sikit pun tak ambil port dengan pertanyaan Azmi.

"Macam babi Safee Sali main, bawa bola macam beruk !" Azmi menyambung kembali mengutuk Safee Sali setelah menyedari Tompok tidak menjawab soalannya.

"Beruk ! Beruk !" Azmi maki lagi. Bantal yang dijadikan tempat mengalas perutnya ditumbuk berkali-kali tanda marah.

Masuk minit yang ke 31, belum ada lagi tanda-tanda Malaysia menguasai perlawanan. Serangan tumpul, penyudah tak ada. Safee Sali hanya berlari atas padang tak tentu hala, bawa bola ke laut, pass bola macam haram.

                                                Pap Pap Pap
                                                           
"GOLLLL !" Azmi terbangun menjerit keriangan.

Untuk meraikan gol yang dijaringkan Safee Sali, Tompok yang sedang menjilat bulunya diterajang Azmi. Melekat Tompak di dinding rumah akibat terkena Tendangan Pemusnah Zuriat itu. Mengigau Tompok kesakitan.

"Hmmm, inilah berkat aku maki Safee Sali tadi. Maki hamun sikit-sikit terus dia jaringkan gol. Mungkin inilah juga yang dinamakan Kedaulatan Maki Hamun" Azmi membuat teori sendiri yang memang sah-sah salah dari hukum agama.

Azmi menjadi bersemangat tak tentu. Azmi bersemangat nak maki hamun pemain Malysia, biar pemain Malaysia dapat Kedaulatan Maki Hamun seorang sikit. Peluang Malaysia hendak menang perlawanan nampak cerah dan yakin.

Masa pertama tamat dengan Malaysia mendahului Timur Leste, 1-0.

                                                       ***
"Macam bangang. Dengan negara yang baru 10 tahun main bola dan baru merdeka pun boleh seri. Kalau setakat seri 1-1, baik aku je yang main bola wakil Malaysia. Beruk" Azmi maki lagi selepas perlawanan tamat dengan keputusan seri 1-1.

No comments:

Post a Comment