Wednesday, June 3, 2015

Kami Dan Janji Melayu

"Macam mana dengan perancangan kita nak pergi pulau ni ? Semua dah stanby duit, cuti dan tenaga ke belaka ?" 

Masa ni tahun 2009, Zaim bertanya bertindak sebagai incas untuk rombongan bercuti ke pulau yang bakal kami pergi nanti. Rombangan bercuti ke pulau ni memang dah lama kami rancangkan, dari awal tahun lagi kami dah bincangkan pasal ni. Mengikut perhitungan hari, minggu, bulan dan tahun, kalau tak ada aral melintang bulan 12 ni kami pergi.

"Aku steady" Jawap Abrar 

"Aku on je" Saya garu leher

"Bereh. Aku tak ada hal" Amir jawab lancar

"Hitam kata korang, hitam jugak laa kata aku" Amy Donut jawab kemas serupa ahli falsafah

"Bagus. Macam ni laa aku nak, lincah dan bersepakat. Lagipun masa kita bujang ni laa nak enjoyy, nanti dah kahwin ada anak bini susah dah kita nak luangkan masa bersama" Panjang lebar Zaim bercakap.

Di kedai mamak, kami berbincang hal-hal apa yang patut kami bincang masa tu. Apa yang patut kami bawa, berapa duit nak kena stanby, mohon cuti awal sikit, semua tu kami berbincang bersama-sama.

Zaim kerja di Klang. Abrar pemandu kapal terbang. Amy Donut kerja jalan-jalan pusing dunia. Amir steady kerja melilau tak tentu hala dan saya kerja memikul pelepah kelapa sawit. Jarang kami dapat mengadakan perbicangan serupa ni sebab masing-masing ada komitmen.

Kalau ikut selera saya, saya nak pergi bercuti kat Pulau Hawaii. Dengar kabor kat Pulau Hawaii ramai makwe yang pakai bikini diperbuat daripada kulit kerang. Teringin juga saya nak pergi tapi memandangkan saya hanya kerja pikul kelapa sawit, saya batalkan niat tu. Pasport pun saya tak ada ni.

Amy Donut dan Abrar kalau boleh nak pergi Pulau Redang je. Jimat katanya. Amir nak Pulau Tioman, nak tengok biawak. Zaim nak pergi Pulau Pangkor. Taste dia orang ni memang saya tak boleh pergi sangat, jenis taste rendah. Langsung tak ada nilai-nilai jati diri.

Setelah berbincang secara runcit-runcit dan bermalas-malasan, kami bersepakat pergi ke Pulau Pangkor. Undi dan perbincangan tamat pada malam itu.

"PANGKOR, KAMI DATANG !" Masing-masing berteriak dalam hati, agaknya.


                                                               ***
Zaim dah berkahwin, dah ada anak seorang. Abrar pun sama pun macam Zaim. Amy Donut dan Amir entah mana pergi agaknya. Perbincangan malam tu jadi sia-sia bilamana sampai je masa nak pergi, mesti ada ahli rombongan yang akan kabor gini "Eh, kita pergi tahun depan je laaaa"

No comments:

Post a Comment