Friday, June 5, 2015

Dan Bila Esok

Walau raga kita terpisah jauh
Namun hati kita selalu dekat
Bila kau rindu pejamkan matamu dan rasakan a a aa aaakuuu
Kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
Terhapus ruang dan waktu
Percayakan kesetiaan ini
Pada ketulusan a a aa aaihiteru

Dilumurkan minyak rambut tancho pada rambut. Sambil menyanyi-nyanyi kecil, Zaim menyikat rambutnya pada sikatan belahan tepi. Menyikatkan rambut belah tepi ini sudah lama Zaim praktikkan, semenjak Zaim menyedari dahinya serupa padang golf. Luas, rata dan penuh misteri.

"Hmmmmm. Kacak juga aku ni rupanya. Silapnya dahi je jendol ni, kalau tak sebiji macam Harun Aziz" Dihadapan cermin, Zaim berkata dalam hati.

Hari itu Zaim ada temu janji bersama teman wanitanya. Rasa rindu yang datang bertandang ini tidak patut dibiarkan menggunung dalam hati, harus cepat dibunuh perasaan rindu itu secepat mungkin. Dan jika rindu itu satu dosa, pastilah Zaim orang pertama yang akan ke Neraka.

Setelah yakin dengan gaya, wajah dan pakaiannya, Zaim yakin melangkah keluar dari apartmennya tingkat 71. Dengan baju t-shirt kolar Polo yang kolarnya dibiarkan berdiri tegak untuk menutup belakang leher, seluar Levis straight cut dan kasut hitam muncung tajam depan, Zaim melangkah dengan yakin.

Zaim menuju ke kereta kebal miliknya dengan langkah yang mantap. Dengan angin yang steady, tidak terlalu kuat dan tidaklah pula terlalu perlahan, hembusan angin secukup rasa yang meniup tubuh badannya cukup menghidupkan suasana.

Zaim masuk ke dalam perut kereta kebal miliknya lalu menghidupkannya. Sengaja Zaim memilih untuk memandu kereta kebal ini pergi berdating supaya senang untuk dipandu atas jalan raya. Kalau ada kereta lain yang cuba berkurang ajar, Zaim lenyek atau tembak saja kereta itu.

                                      VROM VROOM VROOOMMM

Kereta kebal yang dipandu Zaim megah menyusur jalan raya menuju ke rumah teman wanitanya.

"Rindu, aku datang !" Zaim berteriak di dalam perut kereta kebal.

                                                            ***

"Kita nak pergi mana ?" Di dalam perut kereta kebal, Azah, teman wanita Zaim bertanya.

"Ikut you laaa, i follow je" Zaim jawap tiru skrip drama Melayu.

"Eh, i ikut you je. Mana you nak pergi, i ok je" Azah jawap romantik.

"Hari ni hari you, you cakap je nak pergi mana, i bawakan. You jump i jump" Zaim tak nak kalah berlagak romantik. Ayat cerita Titanic digunakannya.

"I tak ada idea nak pergi mana-mana. You bawa pergi mana-mana pun i ikut je, i tak kisah" Azah sedikit tertekan.

"Eh, you cakap laa nak pergi mana. Jangan malu-malu, i ok je sayang" Zaim masih lagi acah-acah romantik.

"Hmmmm, i ikut you je. I tak tahu nak pergi mana" Azah mengeluh.

                                                           ***

Selepas kejadian "Ikut awak laaa, ikut awak laa, ikut awak" itu, walaupun perit untuk diterima, Zaim dan Azah berpisah dengan cara baik walaupun ada sedikit kata-kata berbaur carutan.

No comments:

Post a Comment