Tuesday, June 2, 2015

Selamat Datang Ke Kuala Lumpur

(Cerpen ini mengambil bahagian dalam pertandingan certot 100 patah perkataan anjuran Buku Fixi.)

Orang tua berkopiah putih itu berpakaian agak lusuh. Dia menghampiri dan duduk di kerusi sebelah aku. Suasana hening di Hentian Puduraya ini.

"Pergi mana?"

"Subang Jaya,"

"Naik teksi sahajalah,"

"Tunggu siang, naik bas,"

"Muka anak nampak runsing. Banyak masalah?"

Aku diam seribu bahasa. Kenal pun tidak, mahu soal siasat lebih-lebih pula. Aku tertidur di kerusi itu.

"Hon! Hon! Hon!"

6.52 pagi. Deruan kenderaan memecahkan hening pagi. Aku menggosok-gosok mata lalu terpandang satu nota kecil di kerusi sebelah. Aku membaca nota itu.

"Selamat datang ke Kuala Lumpur, kota dusta."

Aku meraba dompet di poket seluar. Tiada.

"Cilaka punya orang tua!"

Aku bertanya kepada sekuriti warganegara Nepal itu tentang orang tua berkopiah putih itu. Dia menjawab "Saya tara tahu, ini pagi juga baru masuk kerja,".

No comments:

Post a Comment