Friday, October 2, 2015

Orang Kita

Saiful tidak belajar habis sekolah rendah. Keputusan UPSR-nya tidak memberangsangkan dan dia tidak ada lagi minat hendak menyambung belajar ke peringkat menengah. Baginya cukuplah hanya sekadar boleh mengeja dan menulis merangkak-rangkak, untuk kegunaan kemudian hari.

Niat untuk menyambung belajar ke peringkat menengah itu ada, tinggi melangit tapi bila mengenangkan dirinya selalu diejek "Otak lembab" "Bodoh macam lembu" dan "Baik tak payah sekolah, sekolah pun tetap bodoh" oleh guru-guru dan rakan sekelas, Saiful terpaksa 'menunaikan' harapan mereka.

Di saat rakan-rakan sebaya pergi dan balik sekolah, Saiful hanya mampu memandang rakan-rakannya menggalas beg di bahu masing-masing di tanah kebun - mengambil upah dari orang kampung.

8 tahun sudah berlalu, rakan-rakan sebaya sudah banyak yang berjaya, sudah banyak keluar kampung, tinggal di bandar tapi segelintirnya masih tingggal di dalam kampung namun Saiful masih lagi dengan kehidupan lama. Mengambil upah dari orang kampung untuk terus menampung kehidupan.

Di dalam kampung, Saiful terkenal dengan sikap peramahnya, setiap kali ada orang meninggal dan mengadakan majlis, Saiful tidak pernah lokek menghulur kudrat mudanya. Jika ada kematian, Saiful turun ke kubur menggali tanah. Jika ada majlis kenduri kahwin, Saiful rajin mengorek lubang mendirikan khemah. Pendek kata, suruh saja Saiful lakukan apa, pasti dilakukannya tanpa mengharap upah.

Namun orang tua di kampung - pakcik yang anaknya sudah berjaya, makcik bertudung senteng yang anaknya baik belaka, abang dan akak menjawat dalam kampung tidak berapa gemar akan Saiful. Kata mereka "Saiful otak lembab"

Mereka anak yang berjaya, mereka inilah yang tidak gemar bercampur dengan masyarakat sekeliling. Jika ada kematian, jarang sekali mereka tunjuk muka di halaman kubur. Kenduri kahwin hanya pergi makan, menolong mengangkat dulang jauh sekali.

Bila ditanya tuan rumah mengapa anak tidak datang ikut sekali ketika majlis, mudah saja kata mereka.

"Anak saya sibuk dengan kerja, tiada masa hendak datang"

"Si polan duduknya jauh di bandar, jauh perjalanan semata-mata hendak ke majlis ini"

"Biasalah, anak saya bekerja untuk masyarakat. Tidak boleh meninggalkan kerjanya"

Sayang sekali, umur Saiful tidak panjang. Masih muda sudah dipanggil Tuhan.

Kini, di kampung sudah tidak seperti dulu. Kalau dulu selalu ada Saiful menghulur kudrat meringan beban jika perlu. Tidak berpelajaran tinggi namun tidak menyombong. Anak muda sekarang tidak boleh diletakkan harapan, mudah terpesong jauhnya dari masyarakat.

Waktu itu, di tanah perkuburan atau majlis keramaian, hanya orang tua-tua menghadirkan diri dan bercakap-cakap sambil mengeluh.

"Sekarang hanya tinggal kita. Kalau dulu Saiful masih ada, semua kerja ini dibuat tanpa perlu disuruh"

Begitulah manusia, masih ada tidak dihargai sudah tiada sibuk tercari-cari.

No comments:

Post a Comment