Friday, October 30, 2015

Faizal Sayang Sarimah

Di dalam bilik tidur yang kecil, Faizal berbaring di atas tilam bujangnya. Hanya tilam bersaiz kecil dan tiada katil dibawahnya. Fikirannya menerawang jauh memikirkan belahan hati di selatan tanah air. Sesekali apabila rindu datang bertandang ke dalam sudut hati paling dalam, pesanan Whatsapp akan menjadi pengantara melepaskan rindu yang bertandang.

Sayangnya Faizal pada Sarimah diibaratkan awan yang berteraburan di dada langit. Walaupun awan itu selalu berubah-ubah kedudukannya namun ia tetap setia pada yang satu dan akan terus menemani langit tidak keseorangan. Dan begitulah juga hubungan Faizal dan Sarimah, walaupun kerap kali bergaduh berantakkan, namun bila memikirkan hubungan mereka yang sudah 6 tahun terjalin, cepat saja mereka berbaik-baik.

Namun dalam perhubungan menyulam cinta, sayang dan rindu saja tidak cukup. Sayang dan rindu tidak boleh membeli bawang atau mengisi perut ketika lapar. Dalam perhubungan itu harus disertakan sekali dengan wang untuk mengikat belahan hati kerana jika sayang haruslah mengikat ikatan yang sah dan bukannya terus bercinta tidak kesudahan tiada titik noktah. Dan masalah kewangan terus menjadi kekangan buat Faizal untuk menghalalkan hubungan itu.

Kos perkahwinan sekarang bukanlah perkara yang boleh dibawa bermain. Kalau tidak mahu menimbulkan cakap-cakap belakang orang ramai seeloknya sediakan wang cukup, kelak nanti malu di kemudian hari.

Jika hendak diikutkan hati sendiri, hendak saja cukup dengan sekadar akad nikah dan acara makan-makan yang sederhana namun bila berbincang dengan bakal mak mertua, rancangan itu ditolak mentah-mentah. Bakal mak mertuanya tidak mahu perkahwinan anak perempuannya diadakan secara runcit-runcit kerana Sarimah itu satu-satunya anak perempuan dalam keluarga itu.

Telefon bimbit di sebelah tilam Faizal capai malas. Tangannya laju menekan-nekan punat telefon mencari nama belahan hatinya. Sebaik saja nama 'Sweet heart' muncul di skrin telefon terus saja Faizal menekan butang hijau. Tidak lama, hanya beberapa saat panggilan itu dijawab Sarimah.

"Hello sayang" Lembut dan lunak suara Sarimah menjawab di hujung talian. Suara yang menghuni dan memegang kunci hati Faizal.

"You buat apa ? Busy tak ?" Jawab Faizal dengan keadaan masih lagi terbaring di atas tilam.

"Tak ada busy pun. Tengah tengok tv je tadi. Cerita pasal cinta klise. Kisah seorang lelak yang baru balik dari luar negara setelah 5 tahun belajar di negara orang. Balik untuk mewarisi perniagaan bapa dia dan bapa dia hendak jodohkan dia dengan perempuan kampung yang baik dan berbudi bahasa tapi si lelaki itu ada pilihan sendiri. Dan di sinilah konflik percintaan itu berlaku" Kata Sarimah panjang lebar "Kenapa call ni ? Rindu ke ?"

Di hujung talian, Faizal hanya tersenyum mendengar Sarimah berceloteh itu dan ini. Perkara itu benar-benar mencuit hatinya. Faizal tidak kisah dengan perkara itu kerana Faizal tahu sudah menjadi lumrah perempuan sejak azali, jika perempuan itu banyak bercakap bercerita itu dan ini walaupun ditanya sepatah soalan, itu tandanya perempuan itu menyukai orang itu.

Dan jika apabila perempuan itu tidak gemar memanjangkan perbualan, beribu soalan ditanya tetapi hanya sepatah-patah dijawab, potensi untuk si lelaki memenangi hati perempuan itu adalah sangat rendah dan kemungkinan untuk menjalin hubungan ke peringkat lebih serius adalah kosong.

"Setiap hari dan setiap saat i rindukan you selagi you tak menjadi halal buat i. Mana mungkin tiada perasaan rindu padahal rindu itu sudah menjadi penyakit hati yang susah diubati yang serasi dalam diri" Jawab Faizal.

"Hahaha. Amboi...kemain lagi ayat. Kalau setiap hari macam inilah awak layan saya, tak akan pernah saya berhenti mencintai awak. Hihihihi" Ketawa bagai anak kecil diberikan gula-gula Sarimah ketika itu. Lebar senyumannya sehingga terangkat rahang pipi.

"Awak..saya ada sesuatu nak cakap dengan awak ni..berkaitan dengan hubungan kita..."

Hilang terus senyuman di bibir Sarimah mendengar ayat diluahkan Faizal. Sarimah tidak suka akan dengan nada suara Faizal yang agak mendatar seolah-olah orang sedang berputus asa dan ayat "berkaitan dengan hubungan kita" itu.

"Kenapa ? You ada masalah dengan hubungan kita ?" Berat dan payah Sarimah hendak mengungkapkan soalan itu. Liurnya ditelan terasa pahit.

"Ya. You pun tahu kan i sayang you, i sayangkan hubungan ni, kalau boleh i nak jadikan you kekasih halal buat i tapi i ada masalah kewangan. Dan kalau boleh, kalau you tak kisah, boleh tak you tolong i ?"

"Tolong apa tu ?"

"Pinjamkan i rm10 ribu ?"

"You nak buat apa dengan duit banyak tu ? Apa kena mengena hubungan kita dengan duit sebanyak tu ?" Soalan Sarimah bertalu-talu.

"I nak masuk meminang you. Nanti i bayarkan balik hutang tu dengan memberikan you anak yang comel-comel"

"Kahkahkahkah. Macam setan" Sarimah ketawa bagaikan orang gila.

No comments:

Post a Comment