Friday, October 30, 2015

Bercakap Tidak Sedarkan Diri

Botol plastik jenama Coke Cola yang siap tercacak batang betik di muncungnya Rahim tolak ke tepi. Asap tembakau yang ditarik dari botol Coke itu sehingga memenuhi ruang paru-paru dihembus keluar perlahan-lahan. Matanya sepet kemerah-merahan. Akalnya hilang ditelan bersama kenikmatan tembakau yang sudah bertukar menjadi abu.

Johari yang duduk di hadapan Rahim hanya memerhati kelakuan Rahim. Johari tidak berminat dengan apa tembakau itu walaupun dipelawa Rahim berkali-kali. Walaupum Johari seorang perokok namun jauh di dalam hatinya masih boleh membezakan yang mana yang baik dan mana yang buruk.

Biar pun ganja itu lebih kurang samanya seperti rokok namun di sisi undang-undang negara, ianya tetap menjadi kesalahan jika memiliki ataupun menghisapnya. Ke tepikan soal cukai, haram atau apa-apa pendapat, di dalam negara yang ada undang-undang berkanun, yang salah tetap salah walaupun ada suara yang cuba menidakkannya dan cuba menghalalkannya.

"Kau tak nak rasa ke ?" Soal Rahim. Botol Coke yang ditolak ke tepi dicapai semula lalu dihulurkan kepada Johari.

Johari menggeleng "Mak aku marah"

"Kalau kau tak bagi tahu mak kau, mak kau tak akan tahu kau hisap ganja" Balas Rahim tersengih-sengih. Entah apa yang mencuit hatinya sendiri Johari tidak tahu.

"Allah is watching" Balas Johari tanpa ragu-ragu.

Terdiam terus Rahim dari berkata-kata. Benar, sepandai mana pun kita menipu dan menyembunyikan sesuatu, kita tidak boleh lari dari pandangan Tuhan dan malaikat mencatat segala amalan yang dilakukan untuk bekalan hari akhirat kemudian hari.

"Macam mana dengan kerja kau ? Itu hari cakap nak berhenti" Rahim mengalih topik perbualan. Botol Coke masih lagi tangannya.

"Entahlah. Aku nak cakap pun susah. Aku ingat tak jadi nak berhenti, kerja je dulu mana yang patut"

"Tapi sampai bila kau nak kerja situ ? Kerja tu bukan ada masa depan. Kalau sekarang ni bolehlah kau nak kerja situ, nanti bila kau dah tua, tak kan kau nak kerja tu lagi ?" Tembakau di dalam 'dapur' dibakar Rahim lalu disedut dalam-dalam "Kerja kau tu tak ada masa depan. Suka atau tak, kau kena keluar dari zon selesa ni, Joe. Jangan terlampau selesa sangat dengan apa yang kau ada sekarang ni kelak nanti kau sendiri yang menyesal"

"Cakap memang senang, Rahim. Nak merealisasikan apa yang kita cakap tu bukan semudah macam kita fikirkan" Balas Johari "Kau rasa kalau aku tak buat kerja yang aku buat ni, kerja apa yang aku boleh buat dengan kelulusan aku sekarang ?"

"Dalam hidup ni ada banyak jalan terlintas di depan mata selagi kita masih bernafas. Bezanya cuma kita pandai hargai peluang yang ada di depan mata tu atau tidak je. Kau kena keluar dari zon selesa ni kalau kau tak nak hidup kau mendatar tak ada naik turun. Jangan ingat kalau kita tak buat apa yang kita buat sekarang ni, kita mati. Silap besar kalau kita fikir macam tu, Joe"

Johari diam. Apa yang dikatakan oleh Rahim difikir dalam-dalam. Benar seperti apa yang dikatakan Rahim, hidupnya kebelakangan ini agak mendatar. Tiada cabaran yang ditempuhi kerana kehidupan seharian tidak banyak berfikir.

Pernah juga Johari terfikir yang dirinya hanya seketul daging yang hanya hidup untuk memberi kesenangan pada orang lain. Bangun pagi pergi kerja, cukup masa balik ke rumah dan masanya banyak dihabiskan di tempat kerja berbanding masa untuk diri sendiri.

Waktu bekerja pula 12 jam. Cuti hari Khamis dan untuk meminta cuti di tempat kerjanya bukanlah perkara yang mudah kerana perlu berhadapan dengan bos dan perlu tunjuk sebab. Jika tiada surat tunjuk sebab, gaji Johari akan dipotong sebanyak 3 hari.

Namun walaupun rasa tidak puas hati itu kadang-kala sudah capai kemuncak, Johari masih bertahan bekerja di situ kerana bukan mudah untuk memiliki apa yang dimilikinya sekarang. Gaji yang memuaskan hati dan tiada tekanan di tempat kerja seperti kebanyakkan orang lain. Kerana itu Johari bertahan.

"Kau boleh berniaga sendiri, Joe. Berniaga pasar malam macam aku ni. Sekurang-kurangnya kau ada masa untuk diri kau sendiri dan berniaga ni boleh membuatkan kau berusaha lebih gigih. Kau akan rasa tu sebagai cabaran untuk menaikkan semangat hidup kau" Kata Rahim lagi "Berapa gaji kau sebulan dan berapa kau boleh menyimpan sebulan ?"

"Betul apa yang kau cakap tu tapi itulah, bukan senang aku nak dapat apa yang aku dapat sekarang ni. Gaji aku tu tak adalah mahal mana, sebulan boleh dapat rm2500 je dan bolehlah aku menyimpan rm1000 sebulan kalau tak ada masalah dalam bulan tu" Jujur Johari jawab pertanyaan Rahim. Baginya tiada apa yang perlu disembunyikan dan berlaku jujur itu adalah sebaik-baik perbuatan.

Rahim tersedak. Botol Coke yang masih berada di tangannya diletak di tepi. Air meneral berjenama Ice Mountain terus dicapai lalu diteguk laju. Tersedak asap tembakau bukanlah perkara yang menyeronokkan kerana rasa peritnya seperti mahu terkeluar segala isi perut.

"Fak. Mahal jugak gaji kau ! Aku berniaga sebulan pun tak dapat banyak macam tu" Balas Rahim "Errrr, kat tempat kerja kau ada kosong tak ? Nak pakai orang lagi tak ?"

Johari geleng kepala berkali-kali sebelum memberikan Tendangan Pemusnah Zuriat tepat di kelangkang Rahim.

No comments:

Post a Comment