Saturday, August 8, 2015

Razali Pergi Dating

Hari itu sungguh indah, seindah pagi yang nyaman dan burung pun turut menyanyi riang, Razali bangun tidur dengan penuh bersemangat. Hari itu, Razali ada fisrt date dengan makwe yang dikenali hasil dari "People Nearby" di dalam Wechat. Cantik paras rupanya, body pun boleh tahan sedap, rambut pun tidak berkaler warna kuning, sejuk mata memandang. Razali sudah berkira-kira, jika pertemuan pertama ini menjadi seperti yang dirancang, Razali mahu menjalinkan hubungan yang serius bersama makwe itu.

Di waktu umur yang meningkat senja, kadang-kadang Razali menjadi down juga bila melepak bersama rakan-rakannya yang lain. Rakan-rakannya sudah banyak yang mendirikan rumahtangga dan paling kurang pun sudah ada makwe dan tunang tetapi Razali masih lagi bergerak secara solo. Tiada makwe.

"Macam mana dengan rupa aku, Faizal ? Sejuk tak mata yang memandang ?" Soal Razali yang berdiri mengadap rakan serumahnya, Faizal.

Faizal yang sedang ralit membaca surat khabar Utusan "UMNO Penyelamat Melayu" hanya memandang Razali atas bawah. Kepalanya digelengkan beberapa kali.

"Baju cantik, seluar kemas tak ada bulu kucing melekat tapi itulah, rambut tu sikat laa sikit. Ni kalau aku yang jadi makwe kau ajak dating tu, aku terajang je kau tanpa rasa ragu-ragu kalau tengok keadaan kau macam ni" Faizal jawab jujur.

"Hmmmm, tu pasal aku tanya kau tu. Kau rasa aku patut sikat rambut belah tepi ke belah tengah ?" Razali bertanya lagi seperti orang dungu.

"Kau sikat je rambut kau macam mana pun, kalau makwe tu suka kat kau, kau tak ada rambut pun tetap dia suka. Tapi aku rasa elok kau sikat rambut belah tepi, nampak jujur sikit" Faizal jawab tenang seperti Dr. Love baru dapat ijazah tak bertauliah.

Minyak rambut dilumur sebati pada tangan. Seperti gaya model dalam iklan anti kelemumur, Razali menlumurkan minyak rambut pada rambutnya. Kemudian rambutnya disikat menjadi belah tepi seperti yang dicadangkan Faizal. Garis belah tepi nampak lurus tiada bengkok-bengkok. Kemas.

"Amacam ? Kau tengok rupa aku sekarang ni ada rasa nak mencintai aku dalam diam tak ?" Razali tersengih-sengih memandang Faizal.

Faizal mengucap panjang.

                                                                                          ***

Razali kucar-kucir berlari-lari anak menuju ke destinasi yang dijanjikan. Sesungguhnya terlambat 30 minit pada pertemuan pertama adalah satu malapetaka bagi sesiapa yang pernah mencari cinta. Dan perkara ini boleh memberikan tanggapan yang buruk terhadap dirinya.

Razali akui, masalah tidak menepati masa bukan dia sahaja yang mengalaminya. Baik dari sektor kerajaan dan swasta, penoreh getah juga kadang-kala banyak mengalami masalah tidak menepati biasa.

"Maaf, saya terlewat. Saya dah keluar rumah awal tadi tapi disebabkan jalan jam teruk, saya terperangkap dalam jam. Ada kemalangan kot, tu pasal jalan jam" Razali berikan penerangan supaya makwe yang baru dikenalinya di dalam Wechat dapat membuang tanggapan yang buruk terhadapnya.

"Tak apalah. Saya dah biasa" Ringkas dan bersahaja respon makwe tersebut.

Terpukul dengan kata-kata makwe itu, Razali terdiam. Memberi masa dan ruang jika makwe berkecil hati adalah langkah yang terbaik. Razali akan ingat pesanan Faizal itu sampai bila-bila.

Masa terus berlalu.

"Jom, saya bawa awak pergi makan Mekdi di Teluk Cempedak ?" Razali cuba membunuh kesunyian.

"Boleh juga. Awak parking kereta dekat mana ?" Makwe tersebut bangun dari tempat duduknya. Punggungnya dikipas-kipas dengan tangan membuang segala daun kering yang melekat pada seluarnya. Terasa penat sejak dari tadi duduk di atas rumput tanpa melakukan apa-apa.

"Eh, saya mana ada kereta. Saya datang ni pun naik bas Rapid je. Saya nak bawa awak pergi Teluk Cempedak ni pun naik bas Rapid je laaa" Razali jawab sambil tersengih.

"Ouhhhh" Makwe tersebut mengangguk hampa.

Selepasa pertemuan pertama itu, makwe tersebut terus block Razali di dalam Wechat.

No comments:

Post a Comment