Friday, August 14, 2015

Dialog Rakyat : Air Anugerah



Mustaqim memberhentikan motosikal betul-betul di hadapan kaki lima kedai kopi Pak Wahab. Dia mencapai akhbar Harian Metro di dalam bakulnya dan terus melangkah ke sebuah meja yang masih kosong. Di sebelah meja itu kelihatan susuk tubuh gempal Asyraf sedang menikmati sarapan pagi Nasi Lemak berlaukkan sambal kerang. 

Mustaqim        : Pak Wahab, bagi teh tarik satu. Kurang manis. Makan macam biasa, Nasi Kerabu.
Pak Wahab      : Okay. ( Sambil menunjukkan isyarat ibu jari )
Mustaqim        : Kau ni Asyraf, control lah sikit makan tu. Badan dah serupa beruang aku tengok.
Asyraf             : Aku macam beruang, kau macam apa? Monyet?
Mustaqim        : Kah! Kah! Kah! Marah ke? Amboi, bergurau sikit tak boleh.
Asyraf            : Ah, kau memang mulut puaka pun. Satu kampung dah kenal. Mustaqim Mulut Puaka!
Mustaqim        : Kah! Kah! Kah! Ni, kau tengok paper hari ni.
Asyraf             : Apa bendanya dalam paper hari ni?
Mustaqim        : Ni ha, kau tengok iklan Air Anugerah Terindah ni. Ada ke patut jual agama macam ni gaya? Kau rasa macam mana?
Asyraf             : Entahlah, aku tak pandai sangat bab agama ni. Kau mintak pendapat Lebai Salleh jela kalau nak tahu.
Mustaqim      : Aku rasa tak patut betul. Air mineral sebotol baru seringgit. Ini air yang dibaca dengan ayat suci dijual dengan harga lima ringgit sebotol. Tak ke menjaja agama namanya tu?
Asyraf             : Kau tanya jelah pendapat Lebai Salleh nanti. Aku tak tahu.
Mustaqim        : Ah, entah-entah Lebai Salleh pun agen air ni juga agaknya.
Asyraf             : Tak baik kau bersangka buruk macam tu.
Mustaqim     : Kah! Kah! Kah! Aku rasa baik dia suruh budak-budak tahfiz tu pergi mengaji kat empangan je. Semua orang dapat rasa air yang dibaca dengan ayat suci ni kan? Tak payah nak jual mahal-mahal sangat. Masukkan aje sekali dalm bil air tu nanti. Kah! Kah! Kah!
Asyraf             : Kalau macam tu, kau jelah pergi mengaji kat empangan. Tak payah nak minta tolong budak tahfiz. Boleh juga kau beramal, cover balik dosa-dosa yang pernah kau buat.
Mustaqim        : Err.. errr… Aku bukan tahfiz laa..!
Asyraf             : Apa salahnya. Baca jelah, bukan nak suruh hafaz pun. Sama juga kan?
Mustaqim        : Err… errr… Aku…
Asyraf             : Aku apanya lagi Mustaqim?
Mustaqim        : Aku ni belum khatam Quran lagi sebenarnya.

Asyraf membayar harga sarapan yang dimakannya itu. Dia turut membayar sarapan Mustaqim.
Sebelum dia berlalu pergi, dia sempat berpesan kepada Mustaqim dalam bentuk pantun ;
                             Paku dulang, paku serpih,
                            Mengata orang, dia yang lebih.

No comments:

Post a Comment