Sunday, August 16, 2015

Makwe Yang Ingin Bermain Gitar

Di dalam kedai menjual peralatan muzik, Mustaqim bermain gitar dengan gembira. Jarinya lincah menari di atas fret gitar. Walaupun kadang-kadang temponya berterabur ketika mengikut lagu ST-12 // Jangan Pernah Berubah, ia sedikit pun tidak mematahkan semangat Mustaqim dari terus bermain gitar dengan riak dan angkuh.


Penat bermain gitar, Mustaqim mencapai iPhone miliknya lalu membuka aplikasi Twitter dan men-tweet "Done goreng maut lagu H.I.M // Sweet 666".


"Assalamualaikum, bang" Seorang makwe memberi salam sekaligus meragut ketenangan Mustaqim dari terus membaca tweet meroyan dari kenalannya di dalam Twitter.


Mustaqim terdiam, terpana dan terbata bila menoleh ke arah makwe tersebut. Cantik dan elok paras rupanya, parut di mukanya ditutup elok dengan mekap tebal. Bibir pula dipadankan dengan gincu kaler merah. Rambutnya dikaler dengan beraneka kaler - merah, hitam, perang, ungu. 


"Fuh. Sekali pandang macam Avril Lavigne. Mungkinkah ini bidadari yang baru turun dari Syurga" Mustaqim bercakap dalam hati. Memuji dalam diam. 


"Ya saya. Ada apa ?" Tanpa menjawab salam, Mustaqim terus bertanya.


"Saya nak tanya, sini ada kelas mengajar main gitar tak ? Saya teringin nak main gitar tapi itulah, tak ada orang nak ajar saya" Makwe cantik bercakap dengan suara halus.


Entah dari mana datangnya, secara tiba-tiba Mustaqim dapat merasakan semangat Hang Tuah meresap masuk ke dalam tubuh badannya. Mustaqim rasa bersemangat secara mengejut. 


Bersemangat hendak mengajar orang bermain gitar padahal kalau didengar betul-betul, cara Mustaqim bermain gitar tak adalah power mana pun sebenarnya, macam orang rosak akidah sikit-sikit. Tempo ke laut, kord gitar pegang tak kemas, strumming hanya tahu one two one two.


Tetapi disebabkan yang berdiri di hadapannya seorang makwe cantik, Mustaqim buat-buat handal. Keyakinan itu penting. Terer ke tidak, itu belakang kira.


"Kat sini tak ada mengajar main gitar tapi kalau awak tak kisah, saya boleh mengajar awak secara peribadi sikit-sikit. Errr, maksud saya, saya ajar basic laaa. Tapi kalau awak nak cepat pandai, awak kena ada gitar sendiri. Awak ada gitar ?" Panjang lebar penerangan Mustaqim. 


"Tak ada. Tu pasal saya tanya , kot kalau abang boleh ajar, saya ajak mak saya beli gitar kat sini. Hihihi" Makwe cantik gelak kecil. Entah menda yang kelakar.


"Saya boleh ajar. Nanti ajak laa mak datang sini beli gitar" Mustaqim bercakap serupa ahli perniagaan minyak terkemuka dunia. 


"Ok laa kalau macam tu. Errr, abang ada bisnes card ? Senang nanti nak kontek kalau apa-apa hal"


"Here we go" Balas Mustaqim dalam bahasa Omputih, bisnes card dihulurkan pada makwe cantik.


"Terima kasih, nanti apa-apa hal saya call balik" Kata makwe cantik sambil berlalu pergi.


Mustaqim balas dengan anggukkan kepala.


Mustaqim memerhatikan belakang makwe cantik kejap atas, kejap bawah. Cara makwe cantik berjalan mengundang fikiran kuning ke dalam kotak fikiran Mustaqim.


Seluar skinny jeans yang dipakai makwe cantik jelas menampakkan punggungnya yang padu. 


"Mantap" Mustaqim geleng kepala.


                                                                                       ***


Mustaqim berbaring di hadapan tv menonton Buletin3, sebuah stesen tv yang banyak menipu, merepek ke perkara yang bukan-bukan dan adakalanya menayangkan hiburan yang acah-acah kelakar.


Walaupun stesen tv itu selalu dimaki hamun, kena mencarut oleh penonton, drama jam 7 tetap mendapat tempat di hati penonton.


Sedang ralit Mustaqim menonton berita propaganda, iPhone miliknya berbunyi menandakan mesej diterima.


                                                                      TRUT TRUTT TRUTTTT


Dengan gaya ular sawa baru lepas melahap seekor kambing, Mustaqim merangkak mencapai iPhone miliknya.  Di skrin, tertera satu mesej yang dihantar dari nombor yang tidak dikenali. Mustaqim buka mesej.


"Salam, bang. Ni saye Shida yang datang kedai abang tanya pasal nak belajar main gitar tuh. Saye ingat tak jadik laa nak belajar main gitar. Mak saye kabor main gitar tu permainan Syaitan"


Mustaqim mengucap panjang.

No comments:

Post a Comment