Sunday, August 30, 2015

Cerita Rakyat : Merdeka

Tok Hussien berusia 83 tahun. Hari ini dia akan ke rumah anak sulungnya di Kuala Lumpur. Semenjak kematian isterinya, Nek Som, dia tidak lagi menjenguk anak cucunya di sana. Walaupun sudah berusia, kudrat Tok Hussien masih lagi gagah untuk ke sana. Anak saudaranya, Salehuddin akan menghantar Tok Hussien ke sana dengan menaiki kereta.

Anak sulung Tok Hussien bernama Bakar. Dia merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya di sana. Bakar membuka sebuah restoran Nasi Ayam. Resipi yang diwarisi dariapada arwah ibunya. Setiap hari, restoran Bakar akan dikunjungi ramai pelanggan dari pelbagai bangsa. Malah, bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah juga pernah singgah makan di restorannya.

Walaupun nama restorannya Nasi Ayam Bakar, namun itu tidak bermakna lauk menu utamanya adalah ayam bakar. Kebiasaannya, lauk ayam di restorannya digoreng ataupun dikukus. Restoran Bakar juga tidak pernah terbakar.

Bakar mempunyai seorang isteri dan tiga orang anak. Kesemua anaknya adalah lelaki yang masing-masing berusia 26 tahun, 23 tahun dan 20 tahun. Anak yang sulung bernama Bakri, yang kedua bernama Fakri dan yang bongsu bernama Zakri. Ketiga-tiga mereka rajin membantu Bakar menguruskan perniagaan, namun gemar bersosial.

Setibanya Tok Hussien di Kuala Lumpur, dia terus singgah ke Restoran Bakar. Ketika itu sudah melepasi waktu Asar. Restoran Bakar akan tutup pada jam 6 petang. Masih ada dua tiga orang pelanggan yang sedang makan. Tok Hussien berpelukan dengan Bakar. Air mata mereka bercucuran seolah-olah sudah sepuluh tahun tidak ketemu. Padahal, Bakar baru sahaja pulang ke kampung pada raya Aidilfitri yang lalu. Itulah kasih sayang dan rindu yang tak terbeli dengan waktu.

Hasrat Tok Hussien untuk bertemu dengan ketiga-tiga orang cucunya tidak kesampaian apabila mereka pulang lebih awal ke rumah untuk membuat persiapan menyambut Hari Kebangsaan. Selepas menutup dan mengemas kedainya, Bakar membawa Tok Hussien pulang ke rumah. Sallehudin pula terus ke Pelabuhan Klang untuk membeli alat ganti kereta terpakai.

Sebaik tiba di rumah Bakar, Zakri sedang menggilap motosikal Rx-Z kepunyaannya. Tok Hussien menegur Zakri yang sedang bersiul-siul riang itu.

"Wah, berkilat motor kamu. Nak ke mana ni Zakri?" Tanya Tok Hussien.

"Malam merdeka ni kan atok, pergi sambut merdeka la. Tengok bunga api kat dataran," balas Zakri penuh semangat.

Tok Hussien hanya menggeleng kecil. Dia kemudiannya masuk ke dalam rumah. Kelihatan Bakri sedang menggosok baju kemeja berwarna-warni. Malah, rambut Bakri juga turut berwarna-warni.

"Amboi, nak ke mana ni Bakri? Rambut pun dah macam ais krim atok tengok," sapa Tok Hussien.

"Malam merdeka ni kan atok. Lepas tengok bunga api di Dataran Merdeka, saya dan kawan-kawan nak ke disko. Ada sambutan merdeka juga di situ," ujar Bakri sambil membetulkan rambutnya yang berwarna-warni itu.

Tok Hussien hanya menggeleng kecil. Dia berlalu ke tingkat atas untuk menukar pakaian. Tiba di tingkat atas, dia melihat Fakri sedang khusyuk membaca buku.

"Rajin cucu atok seorang ni baca buku. Kamu tak keluar sambut merdeka malam ni, Fakri?" Tanya Tok Hussien.

"Malam merdeka ni kan atok, saya tengah baca buku sejarah ni. Malam ni saya nak keluar berdemo supaya Jalur Gemilang digantikan dengan Sang Saka," kata Fakri sambil menunjukkan rupa bendera Sang Saka yang terlukis di buku tersebut.

Tok Hussien menggeleng kecil lagi. Dia terus berlalu ke dalam bilik. Cucu-cucunya dalam bahaya sekarang. Dia berdiri di hadapan cermin selepas membuka bajunya. Perlahan-lahan air matanya menitis menyusuri garis-garis kedut tua di wajahnya.

Selepas waktu makan malam, ketiga-tiga anak Bakar bersiap untuk keluar ke Dataran Merdeka. Masing-masing mempunyai aktiviti dan agenda tersendiri. Tiba-tiba, Tok Hussien rebah. Bakar mengangkat Tok Hussien dan membaringkannya di atas sofa di ruang tamu. Ketiga-tiga cucunya turut berada di situ.

"Ambilkan atok minyak angin, sapukan kat dada atok," pinta Tok Hussien.

Bakri mengambil sebotol minyak angin dan memberikan kepada Fakri. Zakri pula membuka butang kemeja yang dipakai Tok Hussien satu persatu. Mereka bertiga sangat terkejut apabila melihat satu parut sepanjang tujuh inci di dada Tok Hussien. Terdapat juga beberapa kesan parut lain di sekitar badan Tok Hussien.

"Parut apa ni, atok?" Tanya Zakri.

Tok Hussien bangun dan duduk di sofa. Dia menarik nafas panjang sambil mengurut-urut dadanya. Sesekali dia menggentel parut kekal di tubuhnya.

"Ini parut masa atok nak merdekakan Tanah Melayu dulu. Parut berlawan dengan askar Jepun, komunis Bintang Tiga dan askar British. Masa tu, atok muda lagi macam kau orang semua juga. Tapi masa tu semangat berkobar-kobar untuk merdekakan negara. Tak kisah walaupun nyawa atok yang menjadi korban!" Ujar Tok Hussien penuh semangat.

Ketiga-tiga cucunya menundukkan wajah. Mereka mula dihujani rasa bersalah.

"Atok sedih tengok generasi muda macam kamu sekarang. Nak pergi sambut merdeka tapi nak merempit, berdisko dan berdemo. Merdeka apakah kamu? Merdeka bukan sekadar melihat bunga api sahaja, cu. Atok berparut di badan melawan penjajah, kamu berparut di badan kerana merempit? Merdeka apakah kamu?" Sambung Tok Hussien lagi.

"Kamu semua hanya merdeka fizikal sahaja, hakikatnya minda kamu sudah teruk dijajah. Dijajah kuasa luar yang menjanjikan keseronokan. Benar, masa muda masa untuk bergembira. Tapi, bukan begini caranya. Bertaubatlah, cu," kata Tok Hussien lagi.

Ketiga-tiga cucunya bangun menuju ke bilik masing-masing menukar pakaian. Sesungguhnya mereka telah insaf dengan tazkirah ringkas yang diberikan oleh Tok Hussien itu. Kedengaran bunyi air paip dibuka seperti orang sedang mengambil wudhuk. Juga kedengaran kain sejadah dilibas bagi menghilangkan habuk. Tok Hussien hanya tersenyum. Dia bersyukur.

Bakar menghampiri ayahandanya itu. Perlahan dia berbisik ke telinga Tok Hussien.

"Ayah, itu bukan ke parut sebab jatuh basikal masa nak kejar Arwah Mak yang merajuk dulu? Ayah terbabas masuk kebun salak Lebai Leman kan? Masa tu ayah kantoi main kayu tiga dengan janda anak tiga kat kampung,"

"Kah! Kah! Kah! Kamu diam-diam sudahlah,"

Maka mereka dua beranak pun ketawa sakan sambil menikmati hidangan kopi yang diimport khas dari Brazil. Bakri, Fakri dan Zakri masih lagi beribadat dengan khusyuk.

No comments:

Post a Comment