Thursday, July 23, 2015

Perbualan Malam Raya

Di tengah hiruk-pikuk dan kesibukan orang ramai, 5 anak muda yang punya wawasan duduk melepak  bersembang di kedai mamak tanpa sedikit pun mempedulikan keadaan sekeliling dan mata yang memandang. Walaupun teknologi peradaban dunia semakin canggih, hal ini sedikit pun tidak mengugat mereka dari terus menjaga Ketuanan Malam Melepak dari dibunuh bangsa sendiri.

Ketuanan Malam Melepak sudah lama mereka berlima menjaganya, dari generasi zaman Jepun sehingga kini. Ketuanan Malam Melepak ini harus dijaga sebaik mungkin kerana ianya hanya berlaku setahun sekali. Di mana ketika semua kutu pulang ke kampung halaman tempat membesar setelah penat-lelah bertarung mengumpul harta di kota besar.

Bila melepak dan bersembang secara pukal di malam Ketuanan Malam Melepak, banyak isu yang mereka berlima bualkan. Isu ekonomi, rumahtangga (bagi yang sudah berumahtangga), bentuk badan makwe, hal kampung dan kadang-kalanya meleret sehingga ke isu buah durian dan kebun Jamalludin.

Memetikkan kata pujangga "Persetankan apa yang dibualkan, yang pentingnya apa perasaan ketika berbual. Dan kawan yang bagus adalah kawan yang mampu berbual sehingga jam 5 pagi walaupun perbualan itu berkisarkan simen dan batu-bata"

"Esok apa plan kita wahai sahabat ? Kita nak beraya rumah siapa first ?" Pemuda yang bernama Butang bersuara setelah mereka puas bergelak ketawa mengutuk seekor burung puyuh. Entah bagaimana, mengapa dan kenapa mereka boleh mengutuk seekor burung puyuh pun mereka tidak pasti padahal burung puyuh tidak melakukan sebarang ancaman kepada mereka.

"Aku rasa kita patut mulakan beraya di rumah kau dahulu, Butang. Mak kau masak apa esok ?" Bulat memberi pendapat. Matanya berair akibat banyak ketawa itu dilap dengan menggunakan hujung lengan bajunya. Ketawanya masih tersisa.

Nigga, Jendol dan Kerinting hanya mampu mengangguk kepala tanda setuju dengan pendapat Bulat. Tidak membuat sebarang bantahan.

"Entahlah. Rasanya mak aku masak rendang dan ketupat" Butang balas pertanyaan Bulat.

"Macam inilah kawan-kawan, esok kita mulakan dengan beraya di rumah Butang lepas tu kita semua ke rumah Bulat. Sudah puas ke rumah Bulat, kita serbu rumah Jendol, lepas tu kita ke rumah Kerinting dan akhir sekali, baru ke rumah aku. Macam mana semua ? Setuju ?" Nigga memberi pendapat serupa ketua pengganas ISIS memberikan arahan kepada anak-anak buah.

"Aku ok je" Kerinting jawab sambil melepakan tumbukan padu ke udara.

"Baik. Aku setuju" Jendol bersetuju. Gelas yang berada ditangan dihempas ke lantai.

"Ok guys. Aku ikut je" Butang jawab steady. Kerusi yang diduduknya tadi dicampak ke atas syiling.

"Hitam kata kau, hitam juga kata aku !" Bulat berteriak lantang. Meja makan yang berada di hadapannya dicampak ke kaunter. Terbelah menjadi 2 bahagian kepala mamak akibat terkena meja makan yang dilontar Bulat. Menggelupur 5 saat sebelum menghembuskan nafas tertakhir.

"Ok guys. Ni dah pukul 5 pagi ni. Elok sangatlah kalau kita balik, esok kita nak sembahyang raya. Kita jumpa di masjid lepas tu baru kita ikut rancangan yang aku cadangkan tadi. Amacam ?" Sekali lagi Nigga beri buah pendapat.

"Baik !" Bulat, Kerinting, Jendol dan Butang jawab serentak.

                                                                        1 Syawal. 4.32 petang

"Hah, masuklah. Buat macam rumah sendiri. Nanti makcik kejutkan Nigga. Entah menda nak jadi dengan si Nigga tu, pukul 5 petang pun tak bangun tidur lagi" Makcik Kalsum menggeleng kepala sebelum masuk ke dapur.

"Macam gampang perangai Nigga ni kan. Pagi tadi dia yang paling beria sekali" Butang bersuara perlahan.

Kerinting, Jendol dan Bulat angguk setuju.

No comments:

Post a Comment