Sunday, July 5, 2015

Liku-Liku Roslan Mengharungi Puasa

Selesai saja berbuka puasa dengan ala kadar dan lebih kurang, Roslan berbaring di ruang tamu rumah sewanya sambil menonton Buletin 3. Jefri di atas sofa menyandar kekenyangan sambil menghisap rokok.

Mulut yang masih terasa gulai ayam tidak patut dibiarkan lama-lama, harus disegerakan dengan menghisap rokok. Itu petua turun menurun yang dititikkan beratkan oleh Jefri.

Di kaca tv, seorang wartawan sedang menemuramah seorang pakar motivasi.

"Sempena hari raya yang bakal tiba tidak lama lagi, apa cadangan tuan dalam langkah kita sebagai rakyat untuk berjimat cermat ?" Tenang dan bersahaja wartawan melontarkan soalan.

"Pertama sekali, kita harus berfikir dua kali untuk membeli sesuatu barang. Asingkan mana kehendak dan keperluan. Jangan terburu-buru membeli sesuatu. Dan yang keduanya, rancang kewangan sebaik mungkin. Jangan tengok apa orang nak pakai, kita pun nak pakai tapi itu di luar kemampuan kita. Bila kita ada kesedaran macam tu, insyaAllah, hidup kita diberkati" Pakar motivasi jawab kemas dengan hanya satu nafas.

Roslan yang sedang enak berbaring mengangguk bersetuju dengan buah pendapat yang diberikan pakar motivasi itu. Jarang sekali Roslan menonton rancangan berilmiah sebegini, disebabkan bulan ramadhan yang penuh berakoh, Roslan kurang menonton Youjizz dan memilih rancangan berilmiah untuk santapan minda.

Jefri di atas sofa sudah tidak sedarkan diri. Letih bertarung dengan gulai ayam agaknya.

"Apa pendapat tuan dengan isu kenaikan tol dan minyak sempena hari raya yang bakal tiba ini ? Adakah ini satu beban untuk rakyat ?" Sekali lagi wartawan bertanya dengan bersahaja.

"Oh, isu kenaikan tol dan harga minyak ni sebenarnya tidak membebankan rakyat. Ianya menunjukkan yang negara kita sedang meningkat maju. Seperti saya katakan tadi, kita patut berjimat cermat. Kalau rasa tol dan minyak mahal, jangan balik beraya di kampung. Beraya saja di tempat kerja" Dengan tenang, pakar motivasi menjawab serupa orang hilang akal.

                         Pelepow

Tv yang tadinya ditonton Roslan terbelah menjadi 2 bahagian sebaik sahaja Roslan mengeluarkan Tendangan Tanpa Bayang tepat di kaca tv.

"Asal bangang je mesti menteri, asal bangang je mesti orang kuat kerajaan" Roslan bercakap dalam hati. Roslan rasa nak riot depan rumah.

Sementara itu, Jefri masih lagi tidak sedarkan diri. Letih bertarung dengan gulai ayam agaknya.

No comments:

Post a Comment