Tuesday, March 8, 2016

Say Hi, Twitter

Zaim tersenyum. Lebar. E-mail yang baru diterimanya sebentar tadi masih lagi terpapar di skrin laptop miliknya.

Bagaikan dirasuk dek syaitan, mungkin terlalu gembira akan berita itu, dibaca e-mail itu sekali lagi. Ulang. Ulang. Ulang dan terus ulang membacanya. 

"Tahniah. Sukacita dimaklumkan certot anda telah terpilih untuk menjadi salah satu daripada 40 certot di dalam ANTOLOGI CERTOT: bla bla bla bla bla dan bla lagi. Maka, bergembiralah anda semua (216 yang lain tidak berjaya)"

Setelah merasa yakin yang dia tidak bermimpi atau berhalusinasi, dengan pantas e-mail itu di-screenshot.

"Berita menggembirakan macam ni patut dikongsi, tidak patut dibiarkan lama-lama di dalam laptop" Zaim bercakap sendirian sepertimana watak orang baik di dalam sinetron Indo mahu menentang kejahatan.

Tetikus laptop digerakkan ke Twitter. Laman sosial yang mana twitpemes-nya gemar bash orang dan membincangkan hal-hal yang remeh seperti kaler tudung dan gincu.

Dengan senyuman yang melebar serupa keldai digigit kutu babi, Zaim memuat naik gambar e-mail yang sudah di-screenshot itu beserta sedikit kata-kata meminta pujian.

"Ok, gais. Korang boleh ucapkan tahniah pada aku sekarang. Ya, sekarang !"

Sengaja dia meletakkan tanda seru di akhir ayat supaya nampak lebih tegas dan garang. Ya, lelaki harus memiliki sifat tegas dan garang kerana jika kedua-dua sifat itu diadun sebati bersama sedikit kasih sayang, ciri-ciri ketua keluarga akan jelas kelihatan.

Tidak sampai 5 minit e-mail itu di-tweetpic, 5 notifications diterima. 

@MadNuar "@ZaimRamli  Payung ikan bakar laa tanda meraikan, woi ?"

@Alifdalya "@MadNuar @ZaimRamli Peh. Ada makan-makan tak ada kee ?"

@GadesSepi "@ZaimRamli Nak buku freeeeeeeeee"

@BudaxHotComel "@ZaimRamli T4hn14h 4w4k. N4n71 j4ng4n lup4 b4g1 173w buku fr33 s14p 74nd4 74ng4n. H3w h3w h3w"

@Emma "@ZaimRami Tahniah awak. Nanti buku tu dah keluar, jangan lupa saya :-)"

Zaim geleng kepala membaca satu-persatu tweet diterima. 5 notifications diterima namun hanya satu sahaja yang menyedapkan hatinya. 4 yang lain hanya mendatangkan kemarahan dan ke-bankrap-an.

@ZaimRamli "@Emma Terima kasih, Emma. Bagi alamat please. Nanti saya titipkan buku ni bersama sedikit kasih sayang :-)"

@Emma "@ZaimRamli Wahhh. Dapat buku free ke ni ?"

@ZaimRamli "@Emma Opkos laa. Kan awak juga yang beri saya semangat suruh masuk kontes ni. Jadi, awak anggap laa ini sebagai habuan kita bersama :-)"

@Emma "@ZaimRamli Amboi. Saya bagi semangat jee, tak buat apa-apa pun :-)"

@ZaimRamli "@Emma Ingatlah. Disebalik kejayaan seorang lelaki, adanya wanita di sisi :-)"

@Emma "@ZaimRamli Eh, masa bila pulak saya ada di sisi ?"

@ZaimRamli "@Emma Tidak perlu jasad awak berada di sisi. Cukuplah kata-kata, semangat dan roh awak bersama saya. Gittew"

@Emma "ZaimRamli Hahahaha. Ni pickupline ke apa ni ? Kalau pickupline, terus-terang saya kabor, tak sampai ni. Tak sampai. Cuba lagi. Hahaha"

@ZaimRamli "@Emma Kakaka. Tak apa laa kalau pickupline ni tak sampai pun, yang penting awak dah pun selamat sampai mendarat ke dalam lubuk hati saya paling dalam :-)"

@Emma "@ZaimRamli KAHKAHKAHKAHKAH. Check DM"

Sekali lagi Zaim tersenyum serupa keldai digigit kutu babi. Butang 'Messages' ditekan.

"Hi hi hi" Zaim gelak perlahan seperti orang jahat dalam sinetron Indo berjaya melakukan perkara terkutuk. Nombor telefon di ruang mesej ditekan 'save'.

No comments:

Post a Comment