Saturday, November 21, 2015

Aiskrim Itu

Di persisiran pantai, angin menyapa lembut di wajah Sukri. Rambutnya yang agak panjang berikal, terhuyung-hayang disapa mesra angin. Deruan ombak menghempas gigi pantai dan dingin aiskrim di tangannya menyedarkan Sukri dari terus mengelamun jauh menanti belahan hati yang masih lagi tidak tiba.

Di pantai itu, Faezah, belahan hati Sukri menyuruhnya datang ke situ - tempat di mana mereka berjumpa untuk kali pertama. Kata Faezah sebentar tadi, di dalam telefon, ada perkara yang perlu mereka bincangkan. Fikir Sukri, mungkin Faezah merindui dirinya sebagaimana dirinya merindui Faezah.

Sukri tiba lebih awal di pantai itu seperti dijanjikan. Bersama aiskrim Sundea Mcd untuk Faezah. Sukri tahu, masih segar di dalam ingatannya saat pertama kali di pantai ini, Faezah mengaku yang dirinya seorang pecinta aiskrim Sundea Mcd.

24 minit menanti, Sukri membunuh waktu dengan mengimbau kenangan lalu. Kenangan yang pertama kali bertemu Faezah sehingga ke akhir-akhir ini. Akhir-akhir ini sepertinya Faezah selalu mengelak jika diajak berjumpa, mesej tidak dibalas, panggilan tidak dijawab. Bagai orang perlarian diburu pihak berkuasa gayanya.

"Maaf lambat" 

Suara itu mengejutkan Sukri dari lamunan. Sukri menoleh ke belakang, melihat Faezah dengan wajah tidak ceria. Tiada senyuman di bibir seperti mana ketika mereka bertemu dahulu. Wajahnya serius.

"Aiskrim Sundea ?" Kata Sukri sambil menghulur cawan plastik berisi aiskrim Sundea perisa strawberi.

"Tak apa. Sekejap je ni" 5 perkataan dibalas Faezah. 5 perkatan yang mampu membuatkan hati kecil Sukri dirodok-rodok sembilu.

"Apa yang penting sangat sampai tak boleh duduk, makan aiskrim dengan saya ?" Sukri bertanya. Nada suara dikawal sebaik mungkin. Tidak mahu meninggi suara atau sebenarnya merajuk pelawaannya ditolak Faezah.

"Saya rasa kita patut berpisah"

Bagai halilintar membunuh Syaitan, bagaikan kereta hancur yang terlibat dalam kemalangan maut, bagaikan cermin berkecai musnah dihentak ke lantai hati Sukri ketika itu. Terdiam tidak terkata. Mati kata. 

Tanpa sedikit pun perasaan bersalah terpancar di wajah, dengan nada tegas, Sukri terfikir bagaimana Faezah mendapat kekuatan untuk mengungkapkan kalimah keramat sekaligus mampu meretak hati tidak tersisa itu. Berpisah.

Berbeza dengan Faezah yang dahulu, ketika mula-mula bertemu, Faezah yang kini berdiri di hadapannya seolah-seolah mendapat kekuatan dan semangat entah dari mana datangnya. Sepertinya bukan Faezah yang dahulu.

"Saya tak faham" Sukri berkata lembut. Keliru.

"Saya tak boleh nak teruskan hubungan dengan awak" Balas Faezah. Matanya memandang ke arah pantai "Awak tak pernah nak berubah. 3 tahun kita kenal tapi awak masih lagi dengan hidup macam ni. Langsung tak ada perubahan. Serius, saya tak nampak hala tuju hubungan kita kalau kita teruskan"

"Maksud awak, saya tak pernah serius ?"

"Bukan tak serius. Masalahnya awak langsung tak nak cuba memperbaiki kehidupan awak menjadi lebih baik" Balas Faezah "Saya orang perempuan bukan gilakan harta tapi kalau boleh saya inginkan kehidupan yang selesa. Cuba awak terangkan, dengan gaji awak sebagai pekerja kilang, dengan motor Yanaha Sukan awak, macam mana awak nak menyara kehidupan kita bila sudah berkahwin. Ok, jangankan sudah kahwin, nak masuk meminang saya pun, saya rasa 3 4 kali juga awak berfikir. Dalam mana hubungan, kasih sayang memang perlu tapi perlu juga diselarikan dengan duit. Kasih sayang tak mampu beli beras tau, awak"

"Awak janganlah berkecil hati. Berpisah kita bukan terus bermasam muka, tidak bertegur sapa, kita masih boleh berhubung seperti biasa. Awak anggap ini pengajaran untuk awak majukan diri, kuatkan hati. Bila tibanya saat itu, awak dah selesa, saya pasti ada untuk awak" Tambah Faezah lagi.

Tidak terbalas Sukri dengan hujah-hujah yang dilafazkan Faezah. Oksigen yang ditarik masuk ke dalam paru-paru terasa berat, seberat untuknya menerima tamparan dan hakikat yang baru didengari dari mulut Faezah sendiri.

Aiskrim Sundea ditangannya tidak lagi terasa sejuk seperti tadi.

"Awak jaga diri. Awak doakan semoga kita bertemu lagi" Ujar Faezah berlalu pergi.

Dengan berat hati, nafas sesak menyelubungi diri, Sukri hanya mampu membiarkan Faezah yang kini mula memegang status bekas belahan hatinya mengatur langkah pergi. 

Dihujung pandangan, Faezah masuk ke dalam kereta Audi TT sebelum berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang lagi. 

 Doakan semoga kita bertemu lagi. Terngiang-ngiang kata-kata itu di telinga Sukri. Setiap pertemuan ada perpisahan adalah sesuatu yang pasti dan setiap perpisahan pasti bertemu kembali adalah sesuatu yang jarang terjadi. Dan perpisahan itu selalunya berakhir tanpa kerelaan hati.

No comments:

Post a Comment