Tuesday, December 1, 2015

Politikus

"Kita akan memberikan yang terbaik pada rakyat. Di kampung yang mundur, kerajaan akan bina satu klinik yang cukup lengkap peralatan untuk kegunaan penduduk kampung tanpa perlu lagi pergi ke bandar. Di sekolah, kerajaan akan memberikan kelengkapan dan keselesaan pada murid-murid, pelajar dan tenaga pengajar. Dan untuk anak muda pula, kerajaan akan membina satu padang futsal untuk anak muda melakukan aktiviti sukan supaya lebih ramai pemuda harapan bangsa menjadi lebih kompetitif. Semua ini untuk rakyat !"

Timbalan Perdana Menteri melaung garang menerangkan manifesto yang dijanjikan kerajaan di atas pentas. Penduduk kampung, penyokong parti berlambangkan Tukul dan Bintang mengangguk kepala tersenyum lebar mendengar manifesto yang diucapkan itu. Masing-masing berbisik sesama sendiri mengenangkan jika manifesto itu menjadi kenyataan.

Dan di pihak pembangkang yang menghadiri kempen parti berlambangkan Tukul dan Bintang itu pula hanya mencebik muka. Jika dihitung manifesto ini sudah banyak kali diucapkan ahli kerajaan namun ianya tetap sekadar manifesto janji-janji Melayu. Kata ahli politik pembangkang, pihak kerajaan hanya menabur kata-kata manis pada orang kampung, hanya sekadar meraih undi, dan bila memenangi pilihanraya, janji-janji itu akan menghilang bersama bayang-bayang wakil rakyat.

"Pihak kerajaan juga akan selalu bekerjasama bersama pihak polis dan akan telus memerangi rasuah di kalangan pemimpin. Tiada diskriminasi di antara orang atas dan bawah kerana apa yang kami lakukan, kerajaan lakukan, semua adalah untuk rakyat. Kami bekerja untuk rakyat ! Rakyat adalah bos !" Laung Timbalan Perdana Menteri lagi "Kami, kerajaan bukan hanya menjual omong-omong kosong ! Berdirinya kami semua di sini, di atas pentas ini adalah untuk anda semua ! Masa depan negara anda tentukan !"

Berapa VVIP dan wakil rakyat yang duduk di atas kerusi, di belakang Timbalan Perdana Menteri yang sedang melaungkan kata-kata semangat untuk meraih undi, mengangguk sesama sendiri. Berpuas hati dengan ucapan Timbalan Perdana Menteri.

"Ah sudahlah ! Sudah bertahun-tahun kami dengar janji-janji kosong itu tapi sampai sekarang tidak menampakkan apa-apa hasil !!"

Satu suara menjerit lantang. Lebih lantang daripada suara Timbalan Perdana Menteri yang berdiri di atas pentas. Akibat suaranya lantang dan jelas, kesemua mata yang berada di situ memandang ke arah sekumpulan pemuda yang tidak jauh di belakang. Mungkin dalam 30 orang dalam kumpulan itu.

Keadaan menjadi tegang dan panas bilamana anggota polis dan penyokong parti Tukul dan Bintang menghalang kumpulan itu dari terus menghampiri orang ramai di bawah pentas. Sekelip mata, keadaan yang tadinya aman, hanya suara Timbalan Perdana Menteri yang memecah memasuki gegendang rakyat, kini bertukar menjadi kacau-bilau.

Melihatkan keadaan yang haru-biru itu, anggota polis dan pengawal keselamatan peribadi lantas memberi perlindungan kepada Timbalan Perdana Menteri dan beberapa orang penting. Beberapa orang pemuda dari kumpulan itu yang berjaya meloloskan diri dari kepungan anggota polis dan penyokong parti, merabat naik ke atas pentas.

                                                                       Bam Bam Bam Bam !!

Tidak sempat Timbalan Perdana Menteri bersama orang-orangnya turun dari pentas, bunyi tembakan mencelah di dalam kekacauan itu. Keadaan menjadi senyap seperti Malaikat melintas. Semua yang berada di situ, di bawah pentas dan di atas pantas, baik penyokong parti dan kumpulan pemuda, mencari-cari apa sebenarnya yang terjadi. Siapa yang melepaskan tembakan dan mengapa ?

"Telefon ambulans ! Ambulans !!" Salah seorang pengawal keselamatan peribadi yang memberi perlindungan kepada Timbalan Perdana Menteri menjerit lantang.

Orang ramai yang masih terkejut dengan bunyi tembakan, memandang ke arah pengawal keselamatan peribadi itu. Di lantai, sekujur tubuh terlentang. Merah darah mengalir dari tubuh itu dan pengawal keselamatan peribadi itu cuba menekan luka dari tubuh itu untuk menghentikan pendarahan.

"Tuan Timbalan !" Wakil rakyat berseru kuat. Terus diterpa tubuh kaku itu dan digoncangnya berkali-kali.

Tidak sanggup mengeluarkan suara, dengan wajah yang dipenuhi sesalan kerana gagal memberikan perlindungan terbaik, pengawal keselamatan peribadi yang berada di sisi Timbalan Perdana Menteri hanya menggelengkan kepalanya beberapa kali memberikan isyarat kepada wakil rakyat yang nadi Timbalan Perdana Menteri sudah terhenti. Sudah mati.

Wakil rakyat yang melihat akan gelengan kepala itu, memahami keadaan yang terjadi kepada Timbalan Perdana Menteri, hanya mampu meraung tangis yang panjang.

                                                                                             ***

Di dalam pejabatnya, Perdana Menteri sedang bermesyuarat bersama kroni-kroni seangkatan dengannya. Masing-masing melahirkan rasa tidak berpuas hati kepada Timbalan Perdana Menteri yang tidak sekufu dengan mereka. Bagi mereka, para menteri, mereka menyifatkan Timbalan Perdana Menteri adalah seorang bodoh kerana memperjuangkan hak rakyat. Mana mungkin seorang menteri bekerja untuk rakyat, padahal sepatutnya rakyat yang bekerah tenaga dan ahli menteri yang menikmati hasil.

Masing-masing bimbang akan dengan kedudukan dan jawatan masing-masing kerana jika mereka tidak memusnahkan Timbalan Perdana Menteri pada masa sekarang, pasti dirinya akan menjadi batu penghalang untuk mereka di kemudian hari. Ini kerana Timbalan Perdana Menteri adalah seorang yang telus dan berani melawan bahaya menghadapi segala kemungkinan.

"Tuan Menteri, pada pendapat saya, seeloknya kita hapuskan Timbalan Perdana Menteri. Ini kerana jika parti ini melucutkan jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri, pasti nanti akan menimbulkan masalah kepada kita dan parti kita. Timbalan Perdana Menteri banyak tahu rahsia parti kita dan jika kita membiarkan dia hidup, melucutkan jawatannya, saya pasti dia akan membongkarkan satu persatu rahsia parti kita dan rakyat akan kehilangan kepercaya kepada kita dan jentera parti. Dan kedudukan kita pasti terjejas" Salah seorang menteri memberi cadangan.

Enam pasang mata yang berada di dalam bilik itu mengangguk setuju. Namun Perdana Menteri yang duduk hujung meja hanya mendiamkan diri, memutar-mutarkan pen ditangannya berkali-kali berfikir panjang.

"Saya setuju cadangan itu, Tuan Presiden. Saya bimbang jika Timbalan Perdana Menteri menjadi Perdana Menteri suatu hari nanti, dia akan mengeluarkan fail-fail lama yang berkaitan dengan kita semua. Apa yang saya tahu, Timbalan Perdana Menteri itu seorang yang telus demi rakyat. Lagipun apa yang satu, dia bukan dari kalangan kita, dia orang mantan Perdana Menteri" Menteri di sebelah Perdana Menteri menyokong cadangan rakan seangkatan dengannya.

"Kerja gila ! Siapa nak melakukannya ?" Bentak salah seorang menteri.

Keadaan menjadi tegang apabila Perdana Menteri tidak memberikan jawapan. Hanya mendiamkan diri, memutar-mutar pen di tangannya. Masing-masing ada pendiriannya, ada yang bersetuju dengan cadangan itu dan ada pula yang membantah cadangan itu, tidak berani menanggung risiko untuk mengambil nyawa diberikan Tuhan.

"Baiklah. Kau, telefon 'Mafia Hukum'" Perdana Menteri menunding jarinya kepada menteri di hujung meja "Beritahu 'Mafia Hukum' Timbalan Perdana Menteri akan berkempen untuk parti di Kampung Selamat, 12/04/2032, jam 8.30 malam"

Perdana Menteri diam sejenak sebelum menyambung "Beritahu 'Mafia Hukum', wujudkan satu kumpulan 'pembangkang' dan penembak, suruh kumpulan 'pembangkang' itu membuat kacau semasa Timbalan Perdana Menteri sedang berucap dan bila keadaan menjadi kacau-bilau, itulah masa yang sesuai untuk mencabut nyawanya"

"Tapi macam mana pula dengan kumpulan 'pembakang' jika mereka ditangkap polis ?" Menteri yang tidak bersetuju dengan cadangan itu mengemukakan soalan.

"Itu hal mudah, kawan. Ketua polis bersama kita dan tiada bukti kumpulan 'pembangkang' yang melepaskan tembakan" Perdana Menteri jawab ringkas. Pen di tangan diputar-putar di celah-celah jari.

No comments:

Post a Comment