Saturday, November 21, 2015

Obama

Semalam saya jumpa dengan Obama. Sudah lama saya tak berjumpa dengannya. Obama masih sama seperti dahulu, saat pertama kali saya berjumpa dengannya. Saya sangat gembira dapat bertemu kembali dengan Obama.

Saya bawa Obama ke sebuah kedai mamak dan duduk di meja yang paling hujung di bahagian kaki lima bangunan. Memang sudah kebiasaan, saya akan duduk di situ setiap kali datang ke kedai mamak ini.

Obama enggan orang lain menyedari kehadirannya di situ. Jadi, dia tunggu sebentar di luar sementara menunggu pesanan sampai. Seorang pekerja mamak membawakan saya nasi putih dan ayam tandoori. Juga sepiring kuah kari kosong.

Saya tahu, Obama tak suka makan nasi. Jadi saya belanja dia makan ayam tandoori sahaja. Saya panggil Obama sebaik makanan itu tiba. Obama datang dengan wajah yang jelas tidak bermaya.

Saya berikan ayam tandoori kepada Obama. Perlahan-lahan ayam tandoori itu dikunyahnya. Tidak seperti sebelum-sebelum ini, Obama sangat berselera setiap kali memakan ayam tandoori. Risau juga saya melihat keadaan Obama.

Wajahnya nampak sangat lesu. Mungkin terlalu letih kerana terlalu sibuk dengan aktiviti hariannya. Saya menggosok belakang badan Obama. Mungkin boleh bantu dia keluarkan angin dalam badan.

Kulitnya yang gelap itu nampak pucat dan terasa panas ketika disentuh. Saya syak Obama diserang demam panas. Mungkin tidak biasa dengan keadaan cuaca di Malaysia sekarang ini. Sekejap panas terik, sekejap hujan lebat. Jangankan manusia, anjing pun boleh demam jika cuaca tidak menentu.

Saya hulurkan segelas air suam kepada Obama untuk dihirup. Ketika demam, kita perlu minum air yang banyak supaya kepanasan dalam badan akan lekas terhidrat samada melalui peluh mahupun air kencing.

Saya seluk poket seluar. Ada dua biji panadol. Saya hulurkan kepada Obama. Namun, Obama tidak mahu. Mungkin Obama tidak suka makan ubat. Saya fikir, Obama lebih suka merawat sakit menggunakan herba ataupun kaedah hemopati. Saya kasihan melihat keadaan Obama yang tidak bermaya.

Jika sebelum ini, Obama sangat cergas. Setiap kali berjumpa, Obama tidak akan duduk diam. Pasti ada sahaja keletahnya yang mencuit hati. Tetapi, hari ini sungguh berbeza. Mungkin juga faktor usia yang membuatkan Obama cepat letih dan tidak bermaya.

Saya memicit kepala Obama. Kemudian, Obama meletakkan kepalanya di atas paha saya. Meminta untuk dipicit lagi barangkali. Saya meletakkan minyak angin ke kepala Obama, kemudian memicit dengan lebih kuat. Obama kelihatan terpejam matanya. Pasti sudah berasa lega sedikit dengan urutan saya itu.

Saya lihat seorang pekerja kedai mamak datang meluru ke arah saya. Saya menggerakkan paha menyuruh Obama lekas bangun dan berlalu supaya tiada siapa yang menyedari kehadirannya di situ. Pekerja kedai mamak itu kelihatan sedang marah.

“Hoi orang gila! Saya kasi makan, you makan sorang-sorang saja sudahlah. Jangan bawa itu anjing datang makan sekali. Nanti saya kena samak satu kedai kalau ada orang kasi viral gambar you dengan anjing makan dekat sini dalam itu Facebook!”

Saya lihat Obama sudah pergi jauh dari situ. Mungkin merajuk. Saya sambung makan nasi putih, baki ayam tandoori dan kuah kari. Kemudian, saya ucap terima kasih kepada pekerja kedai mamak tadi. Saya harap esok Jabatan Agama datang sini dan samak satu kedai.




No comments:

Post a Comment