Monday, November 16, 2015

Runtuhnya Cinta Di Kota Paris

Dua hari yang lalu, kita dikejutkan dengan serangan militan di Kota Paris. Dilaporkan sekurang-kurangnya 130 orang maut dek serangan pengebom berani mati ini. Ada juga yang melaporkan lebih 180 angka terkorban dan ada yang melaporkan lebih 200 mangsa maut. Entahlah mana satu yang betul, saya pun tak tahu.

Media ni bukan boleh percaya sangat, ye dak? Pasal nasi goreng menteri pun boleh putar belit lagi beritanya.

Kota Paris sememangnya terkenal sebagai kota cinta, kota romantis dan kota kasih sayang. Itu adalah simbolik kepada keindahan Menara Eiffel barangkali. Mengapa tidak kita mengidentitikan Menara KLCC sebagai lambang kasih sayang? Atau Menara Taming Sari di Melaka sebagai tugu cinta?

Tidak ada yang mustahil dalam dunia moden hari ini. Malah, jika mahu kita boleh menjadikan menara kawalan trafik udara di KLIA sebagai simbolik kasih sayang sekaligus menaikkan taraf bandar Sepang sebagai Kota Cinta di Malaysia. Bukan sekadar bandar litar lumba mahupun lapangan terbang.

Adakah militan yang menyerang Kota Paris ini semuanya dari golongan yang kehilangan cinta?
Iya, manusia yang mengganas dan mencederakan manusia lain adalah manusia yang tiada rasa cinta. Sama seperti yang dilakukan oleh kumpulan militan tersebut. Jika mereka memiliki sekelumit perasaan cinta pasti mereka sendiri tidak sanggup mengebom diri sendiri dan mencederakan orang lain.

Bukankah cinta itu terlalu sinonim dengan kasih sayang? Justeru, kasih sayang apakah yang sanggup menyakiti orang lain hatta sekecil-kecil kesakitan.

Kesannya, dunia semakin bergolak akibat hilangnya nilai cinta dan kasih sayang. Seterusnya, manusia akan hidup dengan perasaan saling membenci dan jiwa yang sakit-menyakiti. Jadi, di mana kesudahannya? Apakah kita mengharapkan kemunculan seorang adiwira cinta untuk menyelamatkan permasalahan global ini?

Walaupun jarak antara Kota Paris dan Kota Ibu Kota ( Sepotong lirik daripada lagu Def Gab C – Ibu Kota Cinta ) adalah sangat jauh dan hanya boleh dijejaki dengan menaiki pesawat, ia tetap medatangkan implikasi kepada rakyat Malaysia. Implikasi yang meruncing sebenarnya jika tidak ditangani secara serius dan berhemah.

Sebaik sahaja berita mengenai Kota Paris diserang pengganas, media-media di Malaysia terus tidak berhenti mengemas kini berita mengenainya. Beberapa gambar serangan juga tersebar dalam masa yang singkat. Ketika Patrice Evra sedang mengawal bola dan mahu membuat hantaran, ketika itulah kedengaran bunyi bom sedang meletup.

Di Malaysia, kita mungkin biasa mendengar bunyi letupan ketika di stadium. Ketika Safiq Rahim sedang menggelecek rumput di atas padang, kemudian dia melakukan hantaran yang mengelirukan Safee Sali dan juga rakan-rakan yang lain. Akibat melakukan hantaran tanpa rasa kasih sayang, seorang penonton di stadium berang lalu melontar sebutir mercun bola lalu ia meletup dan bergema di keseluruhan stadium.

Namun, kejadian yang berlaku itu mungkin dianggap perkara biasa bagi sesetengah daripada kita. Sebenarnya, ia adalah permasalahan cinta yang sangat kronik. Cinta apakah yang hendak dibuktikan dengan sebutir mercun bola? Cinta kepala hotak kau berjambul!

Atas dasar mahu menunjukkan sokongan terhadap Paris, Facebook telah menganjurkan kempen menukar gambar profil dengan berlatar belakang bendera Perancis. Ia mendapat sambutan yang menggalakkan berserta hashtag #PrayForParis. Seperti yang pernah saya tekankan sebelum ini, berdoa pada zaman teknologi ini adalah seperti mudahnya berhashtag.

Tidak mengapa, kita tinggalkan dahulu isu hashtag tersebut. Kita berbalik kepada perbincangan asal kita. Dalam sekelip mata, ramai pengguna Facebook menukar gambar profil mereka demi menunjukkan sokongan mereka terhadap Kota Paris.

Dan di sinilah bermulanya perperangan yang sebenar-benarnya.

Ada yang mengecam tindakan menukar gambar profil terebut dengan menyatakan Perancis adalah sekutu Yahudi, Perancis adalah pemangkin kebangkitan liberal dan mengapa tidak menggunakan gambar profil berlatar belakang bendera Palestin sedangkan mereka diserang hampir setiap hari?

Sambil memaki hamun dalam bentuk tulisan mereka berhujah dengan pandangan masing-masing. Golongan agamawan google juga tidak terkecuali dengan berhujah sambil melampirkan hadis-hadis mana yang patut. Kau bodoh! Kau bangang pergi sokong Yahudi! Celakalah kau menyokong kafir laktanullah! Sampai begitu sekali?

Jadi, di mana nilai cinta anda semua? Bergaduh di media sosial sehingga hilai nilai kasih sayang kita sesama insan?

Oleh hal yang demikian, menjadikan Kuala Lumpur sebagai Kota Cinta adalah terlalu mustahil sekiranya anda terus bertelagah tentang perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah. Cinta bukan sekadar memberikan sekuntum mawar merah dan sebuah puisi sahaja. Ia lebih daripada itu.

Jika mampu memupuk semangat kasih sayang sesama kita, mungkin KLCC akan lebih romantis berbanding Menara Eiffel. Sesungguhnya, suasana romantis itu melahirkan ketenangan, kedamaian dan keamanan.

Akhir kata, tidak perlu untuk kita cuba menjadi terlalu pandai di media sosial dengan mengecam tindakan orang lain yang tidak menjejaskan kehidupan seharian kita. Apabila kita cuba berlagak seperti orang pandai, kita sebenarnya kelihatan lebih bangang. Maka, makanlah nasi seperti biasa, dan sebaiknya berhenti sebelum kenyang. Salam cinta dan kasih sayang daripada saya.

Tegak rumah kerana sendi,
Runtuh sendi rumah binasa,
Sendi bangsa ialah budi,

Runtuh budi runtuhlah bangsa.

No comments:

Post a Comment