Friday, January 1, 2016

Selamat Tahun Baru JAIP

“Macam mana dengan malam ni, awak free ?”

Butang send Jamali tekan. Tidak menunggu lama, iPhone-nya berbunyi menerima pesanan diterima.

“Jadi. Awak ambil saya dekat bus stop, tempat biasa, pukul 10 malam. Boleh ?”

Jamali tersenyum. Dibalas “Ok”

                                                                                           ***

Tepat seperti mana yang dijanjikan, Jamali tiba di bus stop dengan kereta Viva miliknya. Kereta Viva yang dibeli secara hutang di mana di bahagian luarnya sudah banyak diubahsuai mengikut selera anak muda kini – sticker ‘Budak Nuckal di bahagian luar pintu pemandu, spoiler tinggi melangit di bahagian bumbung belakang, tayar depan dan belakang senget terkeluar dari kedudukan asal seperti baru lepas mengalami kemalangan dilanggar motor Honda c70.

Sudah puas emaknya, makcik Rokiah melarang Jamali berbuat demikian – menghias kereta seperti orang hilang pedoman sekaligus menghabiskan duit, namun seperti anak muda yang lain, demi kepuasan diri sendiri, tetap juga Jamali melakukan ubahsuai sedikit demi sedikit. Kata makcik Rokiah, daripada menghabiskan duit untuk mengubahsuai kereta yang belum habis dibayar bukanlah tindakan yang bernas kerana kereta itu bukan lagi miliknya 100%. Kereta itu masih lagi milik pihak dari bank.

Kata makcik Rokiah lagi, daripada berhabis duit untuk benda yang belum pasti ada baiknya simpan duit itu untuk perkara yang sudah pasti. Misalnya duit itu digunakan untuk bayar bulanan kereta itu supaya cepat habis dari berhutang, atau menyimpan untuk keperluan lain tetapi anak muda seperti Jamali yang baru pegang stereng, nasihat itu tidak sempat masuk ke telinga kanan keluar di telinga kiri.

“Sorry lambat, bagi makan kucing tadi. Kucing seekor tu tak nak makan, jadi terpaksalah saya pujuk dia makan. Nak pujuk dia makan pun ambil masa setengah jam, tu pasal lambat” Zila memberi penjelasan sebaik masuk ke dalam perut kereta. Punggung dilabuhkan di tempat duduk penumpang.

Jamali tersenyum. Tidak berminat hendak mengambil tahu apa alasan yang diberikan Zila. Sepanjang 3 tahun mengenali Zila, dia sudah lali dengan perangai Zila. Jika dibilang dengan jari, boleh dibilang berapa kali Zila menepati masa. Dan selebihnya tiap kali berjumpa, pasti akan disusuli dengan alasan datang lambat – beri kucing makan, cari handphone, cari kunci rumah dan pilih pakaian yang sesuai.

“Kita nak pergi mana ?” Zila bertanya di saat kereta Viva dipandu Jamali meluncur di jalanraya.

“Awak dah makan ?” Soalan dibalas soalan. Stereng kereta dikawal dengan menggunakan siku manakala tangan Jamali membakar rokok di bibir.

“Belum lagi. saya bercadang tak nak makan. Saya sedang menjalani diet” Balas Zila sambil melihatkan wajahnya di cermin kecil sebesar tapak tangan.

Bibir atas dan bawah Zila kemam bagi meratakan gincu merah yang dipakai. Setelah merasa yakin dengan wajahnya – mengangguk kepala beberapa kali, cermin itu disisip masuk ke dalam beg tangannya.

“Saya belum makan. Awak teman saya makan ok ?”

“Ok” Balas Zila.

                                                                                             ***

“Lepas ni kita pergi Taman Kerang nak ? Tengok bunga api” Ajak Zila. Pinggan kosong yang tadi dipenuhi dengan nasi goreng kampung ditolak ke tepi. Air tembikai gelas besar ditarik. Dikacau air tembikai dari permukaan gelas hingga permukaan air bagi sebati.

Jamali yang bersandar di kerusi tidak membalas. Dikeluarkan sebatang rokok U2 dari kotaknya dan diketuk-ketuk hujung puntung rokok itu supaya lebih padat. Bagi seorang perokok seperti Jamali, tidak menghisap rokok selepas makan samalah seperti berkahwin tetapi tidak bersetubuh. Terasa tidak lengkap. Rasa rugi kerana kehilangan salah satu rasa nikmat hidup.

“Lepas tengok bunga api ?” Tanya Jamali. Asap rokok dihembus ke udara. Langsung tidak mempedulikan manusia di sekeliling.

“Up to you” Zila senyum.

Jamali balas senyuman Zila.

Jamali mengangkat tangan. Tinggi. Membuat isyarat menyuruh kira. Tuan kedai yang faham isyarat itu pantas menghampiri meja diduduki Jamali. Kalkulator ditekan berkali-kali sehingga menghasilkan bunyi Tuk-Tuk-Tuk-Tuk.

“Rm26.50”

Jamali hulur duit tanpa sembarang rungutan. Biarpun harga itu tidak masuk akal – 2 nasi goreng kampung, 1 air tembikai gelas besar dan secawan nescafe, Jamali tidak mempertikaikan harga itu. Jamali berpegang kuat pada pepatah pujangga ‘Hal makan jangan kedekut kerana apa yang dimakan itu untuk diri sendiri’ dan yang lebih penting lagi, di hadapannya Zila yang dicintai. Tidak bagus memberikan impak yang buruk kepada orang dicintai bagi mengelakkan dituduh kedekut.

Dari Tanjung Lumpur, Jamali memandu kereta menuju ke Taman Kerang untuk menyaksikan pertunjukkan bunga api. Keadaan lalu lintas sesak dipenuhi kenderaan. Mat rempit membonceng makwe mencelah-celah menunjuk kehebatan mengawal motorsikal. Makwe di belakang kecut perut memikirkan nyawa yang bakal melayang.

Malam Tahun Baru tidak pernah sepi. Biarpun ramai masyarakat mengeluh tentang kenaikan kos sara hidup, wang tidak cukup untuk belanja hidup, mereka inilah yang akan berhabis wang untuk kebanyakkan perkara yang sia-sia. Untuk keluar ke bandar sahaja sudah memerlukan rm40 untuk mengisi minyak kereta. Makan untuk 2 orang rm30, jika satu keluarga 5 atau 6 orang mungkin memerlukan rm100. Itu baru dari segi kewangan, jika diolah dari segi masa dan tenaga, ianya sangatlah perkara yang sia-sia kerana tujuannya hanya mahu menonton bunga api. Ya, hanya bunga api !

Jamali tenang memandu. Di bahagian tempat duduk penumpang, Zila menyanyi kecil mengikut lagu dari corong radio. Sesekali jalanraya itu dihiasi dengan bunyi hon yang bersahutan.

                                                                                         ***

“Saya nak bilik paling murah”

“Kebetulan tuah encik. Masih ada kosong satu bilik murah berharga  rm120. Jika encik berminat boleh serahkan kad pengenalan sekali dengan wang perlu dibayar”

Jamali mengeluarkan dompet dan membuat pembayaran. Dompet kulit buaya tiruan miliknya diletakkan di atas meja kaunter sementara pekerja hotel bernama Faizal – nama yang tertera di name tag di bahagian di dada uniform, menekan-nekan papan kekunci komputer.

Sesekali Jamali menoleh ke belakang melihat Zila duduk di atas sofa di ruang lobi. Sengaja Jamali menyuruh Zila menunggu di situ supaya tidak menimbulkan syak wasangka dan yang paling penting, orang tidak nampak mereka berdua masuk ke dalam hotel dalam masa yang sama.

“Ini kadnya, encik Jamali. Encik Jamali hanya perlukan masuk kad ini ke dalam kotak sistem di luar pintu bagi membolehkan encik masuk ke dalam bilik. Atau jika ada sebarang masalah, encik Jamali boleh merujuk kepada saya di sini” Pekerja bernama Faizal menyerahkan kad pas masuk kepada Jamali sebelum menyambung “Seorang je ke ?”

“Haah. Saya seorang. Terima kasih, ya” Ujar Jamali beredar pergi. Tidak mahu berlama-lama membuang masa kerana dia ada misi yang harus diselesaikan.

Jamali melintas di ruangan lobi. Di atas sofa empuk, Zila memandang wajah Jamali dan Jamali mengenyit mata tanda urusan sudah selesai. Handphone di dalam poket Jamali keluarkan. Langkah diteruskan ke bilik yang dituju dan dia akan menunggu kedatangan Zila di dalam bilik itu.

“Tingkat satu. Bilik no 32”

Jamali tekan send.

Zila senyum sambil mengatur langkah sebaik menerima pesanan Jamali. Sengaja dia berpura-pura menekan-nekan skrin handphone untuk mengaburi mata yang memandang – rambutnya jatuh menutup sebahagian wajahnya supaya wajahnya tidak dicam.

Di dalam bilik bernombor 32, Jamali sudah siap menyarung tuala pada tubuhnya bagi memudahkan kerja. Pakaian yang dipakai tadi dicampak di atas katil. Tidak menunggu lama, pintu bilik diketuk perlahan. Pantas, Jamali membuka pintu.

“Amboi, siap bertuala” Zila senyum menggigit bibir.

Tidak mahu membuang masa, atas dorongan bisikan Syaitan dilaknat Tuhan, pantas Jemali menarik tangan Zila masuk ke dalam bilik. Tubuh mantap Zila direbahkan di atas katil. Segenap inci tubuh Zila dijelajahi Jamali. Dari bibir bertemu bibir, turun ke leher dan terhenti di dada.

Pakaian dipakai Zila satu persatu Jamali lucut dari tubuh. Kain selimut diganti menutupi separuh tubuh Zila. Dan erangan nafas Zila menyelubungi segenap ruang bilik. Sejuk aircond tidak memberi kesan pada kedua-dua tubuh anak Adam dan Hawa mencari kepuasan dorongan nafsu.

Sedang Jamali dan Zila mencari kepuasan di lautan asmara yang masih lagi tidak berpenghujung, pintu bilik diketuk bertalu-talu. Jamali kaget. Zila cuak. Jamali pandang Zila dan Zila pandang Jamali. Degupan jantung seolah-olah berhenti.

Untuk pasangan yang belum ada ikatan sah, jika ada orang yang mengetuk pintu bilik hotel bukanlah satu gurauan. Ia lebih kepada satu malapetaka. Jika tidak percaya, tanyalah soalan ini kepada sesiapa yang pernah melakukan kerja terkutuk ini, pasti mereka memberikan jawapan yang serupa.

Siapa ?

Persoalan yang bermain di kedua-dua minda.

Pintu diketuk lagi. Kali ini lebih kencang.

Zila capai tuala menutup tubuhnya. Ke hulu ke hilir serupa kucing kehilangan anak. Sekejap kepalanya menjenguk di tingkap. Mencari tempat untuk menyembunyikan diri.

“Mati kita macam ni. Saya dah cakap tadi, check in hotel malam Tahun Baru ni tak selamat” Mata Zila berair.

“Awak menyorok dalam bilik air” Jamali kaget.

Zila yang tidak sempat berfikir akibat ketakutan lantas mengikut cadangan Jamali. Berlari ke dalam bilik dan menguncinya dari dalam tanpa mempedulikan bakal nasibnya sebentar lagi.

Jamali menghampiri pintu mencari-cari lubang kecil yang membolehkan penghuni bilik melihat orang dari luar namun malangnya, pintu bilik itu tidak dilengkapi lubang intai. Untuk mengetahui siapa yang mengetuk pintu biliknya, dia harus membuka pintu itu.

Dengan berat hati, daun pintu dipulas. Jamali hulur kepala di ruangan pintu yang dibuka separuh.

“Maaf menganggu, encik Jamali. Dompet encik tertinggal masa encik buat pembayaran tadi” Faizal tersenyum di muka pintu.

Jamali lepaskan nafas yang menyesakkan dada. Dompet miliknya bertukar tangan. Jika dikutkan hati hendak saja dia memaki hamun pemuda yang bernama Faizal itu namun bila memikirkan yang tujuannya baik – memulangkan dompet kulit buaya tiruan miliknya, dia hanya mampu mengeluh lega. Tidak mampu berkata apa-apa.

“Jika tiada sebarang masalah, saya minta diri dulu. Happy New Year” Faizal cuba beramah.
Jamali mengangguk. Pintu dikatup.

Pintu bilik air Jamali ketuk perlahan-lahan. Wajah Zila muncul di sebalik pintu dengan mata merah berair. Ada kesan airmata yang belum kering di kelopak matanya.

“Siapa tadi ?” Tanya Zila.

“Budak kerja hotel ni. Dia pulangkan dompet saya ni” Balas Jamali sambil menunjukkan dompet kulit buaya tiruan miliknya.

Dompet di tangan dicampak ke atas katil. Tubuh Zila ditarik rapat. Dirangkul dalam pelukkan. Leher  Zila kembali dijelajah.

“Stop it. Saya tak ada mood. Bedebar tak hilang lagi ni” Zila cuba melepaskan diri dari pelukkan Jamali.

Jamali tidak mengendahkan Zila. Tubuh Zila dibaluti kain tuala dibaringkan ke atas tilam empuk – tilam yang entah berapa ramai manusia yang bergelimpangan di atasnya.

Sedang Zila menikmati nikmat yang berikan Jamali, pintu bilik sekali lagi diketuk. Sekali lagi wajah Zila berubah kaget namun tidak sekaget tadi. Berbeza dengan Jamali, riak wajahnya bersahaja. Sedikit senyuman terukir di bibirnya memandang Zila yang ditindih.

“Kejap saya tengok menda budak tu nak lagi. Ada-ada je dia” Jamali bangun mengena tuala pada tubuhnya.

Di atas katil, Zila hanya memerhati Jamali menghampiri pintu.

Daun pintu Jamali genggam kemas. Tanpa fikir panjang, Jamali kuak luas pintu bilik.

“Assalamualaikum. Kami dari Jabatan Agama Islam Pahang. Kami menerima aduan yang kononnya encik bersekedudukan bersama perempuan yang bukan muhrim. Jika encik tidak keberatan, boleh encik memberi kerjasama untuk kami memeriksa keadaan di dalam bilik ini ?”

Pandangan Jamali kabur. Putih. Kelabu. Hitam. Pitam.

No comments:

Post a Comment