Friday, January 15, 2016

Kembara Irdigan Hervic

“Apakah jasa kamu yang terbesar kepada negara ini?” tanya Raja Purabawi Zuvev kepada putera sulungnya, Irdigan Hevric.

Lidah Irdigan Hevric kaku. Kelu tanpa sepatah jawapan. Dia hanya tertunduk menyembah lantai Istana de Aifilosque Jupatar yang terbina dari marmar bersadur emas 916 karat itu. Berkilaunya lantai marmar itu hingga membias jelas wajah Irdigan Hevric yang sugul itu.

Semenjak datuknya, Raja Klovac Chlorofil mangkat dia telah diangkat menjadi pemangku raja secara automatik sementelah ayahandanya ditabal menjadi raja di negara Xhorfiguestrimo. Jika di negeri-negeri Melayu bersekutu, taraf Irdigan Hevric adalah sama seperti seorang Tengku Mahkota.

Apa yang mendukacitakan ayahandanya, Irdigan Hevric gagal menjadi seorang pemangku raja yang boleh dijadikan tauladan oleh rakyat jelata. Dia gemar berfoya-foya dengan dayang istana, mengembalikan sistem gundik yang telah lama dihapuskan, menyeleweng wang rakyat dan sebagainya. Irdigan Hevric menggunakan kuasa dan pangkatnya untuk kesenangan sendiri. Mujurlah Raja Purabawi Zuvev lekas menghidu apa yang telah dilakukan itu.

“Kenapa kau diam wahai anakanda? Katakan padaku, katakan apa yang telah engkau sumbangkan kepada negara ini?” tempelak Raja Purabawi Zuvev.

Irdigan Hevric masih membisu. Hanya gelengan kecil yang bersaiz mikro yang terlihat. Itupun jika diteropong menggunakan mikroskop makmal sains sekolah bantuan penuh kerajaan. Benar, tiada apa-apa sumbangan yang dilakukan oleh Irdigan Hevric sepanjang ditabal menjadi pemangku raja Xhorfiguestrimo. Apa yang dia sumbangkan hanyalah perlakuan yang sumbang sahaja. Tidak lebih dari itu.

“Ayahanda berikan peluang kedua kepada engkau wahai Irdigan! Tetapi, dengan syarat,” nyaring suara Raja Purabawi Zuvev berkata sambil mencekak pinggang. Janggutnya yang memutih kelihat bersinar dibias cahaya emas dari lantai marmar.

“Apa syaratnya, ayahanda?” barulah Irdigan Hevric berani mendongak sebaik mendengar titah ayahandanya itu. Wajahnya yang persis John Travolta itu beransur ceria. Irdigan sanggup terima apa jua syaratnya asalkan dia tidak dilucut dari takhta pemangku raja. Jika kehilangan takhta, maka hilanglah juga segala kenikmatan yang dikecapinya selama ini.

“Engkau mesti berjanji akan berubah dan menjadi pemangku raja yang mampu memberikan tauladan baik-baik kepada rakyat jelata,” Raja Purabawi Zuvev merapati putera sulungnya itu.

“Baik!” lekas dibalas oleh Irdigan Hevric.

“Aku belum habis cakap lagi, bahalol!” tempik Raja Purabawi Zuvev tatkala langkahnya dihentikan sebaik hidung mereka hampir bertemu. Irdigan Hevric sekali lagi menyembah lantai.

“Sebelum itu, engkau perlu mengembara ke serata dunia. Mengenali budaya dan peradaban di setiap negara yang engkau singgah. Dan yang paling penting, engkau perlu mencari negara yang terdapat kaum wanita yang paling berani. Faham?” titah Raja Purabawi Zuvev.

“Baik, ayahanda!” Irdigan Hevric mengangguk bersetuju walaupun dirasakan syarat itu agak berat baginya. Bukan mudah untuk mencari negara yang memiliki kaum wanita yang berani. Apakah terdapat negara yang mempunyai bala tentera yang majoritinya kaum wanita? Pasukan polis unit tindakan khas yang dikepalai oleh wanita? Atau pasukan ragbi wanita yang lebih hebat daripada pasukan All Black?

Hampir tiga malam Irdigan memikirkan tentang hal tersebut sehingga lenanya pun kerap terganggu. Mujurlah negara Xhorfiguestrimo kaya dengan buah kopi. Dapatlah juga dia menghilang mengantuk.

Maka, hari yang ditetapkan untuk Irdigan Hevric mengembara ke seluruh dunia mencari negara yang memiliki kaum wanita paling berani pun tiba. Raja Purabawi Zuvev telah menyediakan bekalan yang selengkapnya kepada anakandanya itu.

Sebuah pesawat tempur Sukhoi yang telah diubahsuai menjadi pesawat peribadi, kad kredit berjumlah 2.6 bilion US Dollar, beberapa bungkus mi segera, serbuk kopi halus, air penawar yang dibacakan 30 cerita sebelum tidur, persalinan lengkap dari pakaian tidur hinggalah pakaian untuk berjogging, kamera GoPro keluaran terbaru, set GPS yang menggunakan rakaman suara Adele, telefon bimbit dwi simkad, modem wifi mudah alih, power bank Pineng 100000 mAh, dan sebagainya.

Maka berlepaslah Irdigan Hevric meninggalkan negara Xhorfiguestrimo dengan semangat yang berkobar-kobar. Ketika pesawatnya sudahnya membelah awan, Raja Purabawi Zuvev dan seluruh rakyat jelata masih lagi melambai. Macamlah orang dalam pesawat boleh nampak.

Negara pertama yang disinggahi oleh Irdigan Hevric tidaklah diketahui namanya. Namun dapat dilihat rakyat jelata di sana banyak yang bertubuh gempal. Baik lelaki mahupun wanita, kebanyakannya memakai jubah. Ada juga wanita yang menutup wajah mereka. Hanya kelihat sepasang mata yang dicalit celak tebal.

Dia menetap di situ beberapa hari untuk mengkaji tahap keberanian kaum wanita di situ. Dapat dilihat Irdigan Hevric, bahawa wanita di situ tidak dibenarkan memandu di jalan raya, majoriti menjadi suri rumah, memasak roti yang berbakul-bakul setiap hari dan gemar memaki hamun pembantu rumah.

Irdigan Hevric berpendapat, kaum wanita di negara ini bukan jenis berani. Beberapa fakta menjadikan Irdigan Hevric begitu yakin dengan keputusannya itu. Wanita di negara ini takut untuk menunjukkan wajah atau mungkin budaya mereka, takut untuk memandu dan takut untuk menguruskan rumah tangga secara sendirian. Sudahlah jadi suri rumah, tapi masih nak pakai khidmat pembantu rumah. Belum pernah dilihat perkara seumpama itu berlaku di negara Xhorfiguestrimo.

Jadi, Irdigan Hevric mengambil keputusan untuk mengembara ke negara lain pula. Enjin Sukhoi dipanaskan selama setengah jam sebelum terbang membelah awan.

Dia tiba di sebuah negara yang rakyatnya berkulit gelap dan majoriti bertubuh kurus. Suhu di sana agak panas, tidak banyak pohon menghijau yang tumbuh. Debu-debu tanah berterbangan saat Irdigan Hevric mendaratkan pesawatnya.

Tidak banyak yang dapat dipelajari Irdigana Hevric di negara tersebut melainkan terpaksa memberikan mereka dengan stok makanan yang dia ada. Kasihan melihat rakyat jelata di negara tersebut yang macam tidak cukup makan. Kaum wanita pula lebih banyak mengendong anak kecil ke sana ke mari bagai tiada arah tuju. Bagi Irdigan Hevric, itu bukanlah sesuatu yang berani.

Justeru, dia mengambil keputusan untuk keluar dari negara tersebut. Sempat juga Irdigan Hevric menghantar pesanan ringkas kepada ayahandanya agar memberikan sedikit sumbangan kepada negara miskin ini sebelum berlalu.

Pesawat Sukhoi membelah awan lagi.

Kini, dia tiba pula di sebuah negara yang beriklim sejuk. Dilihatnya salji sedang turun di negara tersebut. Orang ramai memakai pakaian yang tebal-tebal untuk mengurangkan kesejukan dan risiko mati akibat darah membeku. Irdigan Hevric tenang sahaja memakai kemeja nipis yang telah dipasang dengan cip dan komponen pemanas. Hanya perlu dicas selama 3 jam dan boleh digunakan untuk tempoh 3 hari.

Irdigan Hevric menetap di situ selama seminggu kerana mahu bermain salji yang hanya boleh ditemui di taman tema nasional Xhorfiguestrimo berhampiran istana. Taman tema yang dibina oleh ayahandanya tanpa mengenakan sebarang bayaran untuk rakyat jelata berseronok. Hanya perlu menandatangani surat akur janji untuk tidak membuang sampah, merokok dan beromen di dalam taman tema, kemudian sudah boleh masuk. Jika ingkar, akan disenarai hitam dan ditarik subsidi serbuk kopi halus selama 3 bulan hukumannya.

Musim salji yang melanda, membuatkan Irdigan hevric sukar untuk mengkaji tentang kaum wanita di negara tersebut. Mereka lebih gemar terperap di rumah sambil makan bijirin dan menonton rancangan realiti tv. 

Apa yang jelas kelihatan, kaum wanita di negara tersebut gemar berfesyen. Walaupun musim salji, mereka mengenakan busana baju sejuk berjenama mewah sambil mengusung tas tangan. Selain itu, mereka juga gemar mendandan rambut. Irdigan Hevric pernah berjumpa dengan wanita yang sama sebanyak 3 kali sepanjang tempoh seminggu itu. Sebanyak 3 kali jugalah gaya dan warna rambut wanita itu berubah.

Sekali lagi Irdigan Hevric kecewa kerana masih belum berjumpa dengan kaum wanita yang benar-benar berani. Selepas, membersihkan salji degil yang melekat di cermin pesawatnya, Irdigan hevric pun berlalu.

Dia tiba di sebuah negara yang pada petanya kelihatan seperti sebuah pulau yang luas. Irdigan Hevric tiba pada waktu pagi dan dapat meihat dengan jelas suasana matahari terbit. Sungguh indah pemandangan pada waktu itu. Lekas-lekas dia mengambil gambar selfie berlatar belakang matahari terbit untuk dijadikan kenangan.

Rakyat di sini kebanyakannya bermata sepet. Tidak seperti kartun di komik-komik yang tejual, semuanya bermata buntang. Mungkin pelukis komik di sini enggan mengindentitikan mata sepet dalam karya mereka.

Agak sukar juga untuk Irdigan Hevric berkomunikasi di sini kerana majoriti rakyatnya hanya tahu berbahasa tempatan. Negaranya kelihatan sungguh maju dan sistematik. Pengangkutan awam yang sangat efisyen serta penduduk yang berjalan sama laju dengan keretapi.

Kaum wanita di sini boleh tahan cantik bagi Irdigan, namun mereka kelihatan terlalu obses terhadap kerjaya masing-masing. Seolah tiada masa untuk berborak kosong. Sukar untuk Irdigan mentafsir.

Hanya sesekali, terdengar erangan yang maha menggoda dari suara wanita di sini. Macam biasa didengar sewaktu zaman remaja melalui klip video di telefon bimbit nokia daun miliknya dahulu. Lekas-lekas Irdigan Hevric mengetuk lutut.

Tidak banyak yang dapat dikaji oleh Irdigan Hevric sepanjang berada di sini melainkan sebuah negara maju yang sistematik dan teratur. Mungkin boleh dijadikan contoh untuk membangunkan Xhorfiguestrimo kelak.

Pesawat Sukhoi meninggalkan erangan wanita yang maha menggoda. Irdigan Hevric menendalikannya sambil mengetuk lutut.

Kini, dia tiba di sebuah negara yang beriklim khatulistiwa. Dapat dilihat dengan jelas terdapat sebuah bangunan berkembar yang ada kolam air pancut di hadapannya. Orang ramai berpusu-pusu keluar masuk di situ. Ada sebuah kompleks membeli-belah.

Sukar untuk Irdigan Hevric menangkap imej penduduk di sini. Mereka terdiri dari pelbagai rupa. Ada yang sawo matang, putih dan gelap. Yang mata bundar, sepet dan buntang. Mungkin ini adalah negara yang terdiri daripada pelbagai kaum. Ia sangat menarik perhatian Irdigan Hevric.

Tiba-tiba, dilihat berpusu-pusu wanita dalam kumpulan yang ramai keluara dari sebuah bangunan menuju ke sebuah kawasan terbuka. Terdapat beberapa orang kameraman yang turut berlari mengusung perakam video mereka. Mungkin ada liputan berita khusus di sini. Irdigan Hevric menghampiri kumpulan tersebut.

Dia memerhatikan setiap tindakan wanita di situ dan terpaku dek keberanian mereka. Belum pernah dilihatnya di semua negara yang telah dia singgah. Malah, di Xhorfiguestrimo juga belum pernah berlaku perkara seumpama ini. Tidak sia-sia dia singgah ke negara ini. Irdigan Hevric sangat gembira dengan penemuan ini. Sempat dia merakam beberapa keping gambar perbuatan kumpulan wanita tersebut.

Lantas, dia berlari menuju ke pesawat Sukhoi. Tanpa ragu, dia terus menghidupkan enjit pesawat untuk pulang ke Xhorfiguestrimo. Irdigan Hevric sangat yakin, dia telah menemui sebuah negara yang memilik kaum wanita paling berani. Dia mahu bertemu dengan ayahanda dan memberitahu hal ini.

“Ayahanda! Aku sudah berjumpa dengan apa yang dicari,” jerit Irdigan Hevric sebaik tiba di istana. Hampir bersembur air kopi yang diminum oleh Raja Purabawi Zuvev kerana terkejut akan kepulangan anakandanya itu.

“Tunjukkan padaku buktinya,” titah Raja Purabawi.
Maka, telefon bimbit dikeluarkan untuk menunjukkan bukti kepada ayahandanya. Terbeliak biji mata Raja Purabawi Zuvev melihatnya. Kagum atau jelak barangkali.

Beberapa saat kemudian, Raja Purabawi Zuvev pengsan apabila Irdigan Hevric menunjukkan sekeping gambar seorang ibu yang sedang selfie sambil menyusukan anaknya.

Perlahan, Permaisuri Raja yang juga bonda Irdigan Hevric menghampirinya dan berbisik.

“Anakanda, ini bukan berani. Ini feujisgvxoiequesbev!” kata si bonda sambil mencarut dalam bahasa klasik Xhorfiguestrimo.

No comments:

Post a Comment