Thursday, December 3, 2015

Bila Resah, Ingat Saat Indah

Semasa kecil dahulu, saya ada seorang kawan. Nama dia Saat. Iya, Saat, bukan Saad. Mungkin bapanya tersilap eja semasa urusan pendaftaran dahulu. Ada kemungkinan juga kerani yang bertugas melakukan kesilapan itu. Samada sengaja atau tidak, Saat hidup dengan melalui zaman kanak-kanak yang sukar.

Di sekolah, Saat sering diejek oleh kawan-kawan. Ada yang menggelarnya Waktu, Masa, Jam, Detik dan sebagainya yang berkaitan tentang perkataan saat.

Semasa kami bersekolah rendah, lagu Anuar Zain – Bila Resah sangat popular ketika itu. Setiap hari, lagu itu akan berkumandang di corong radio. Ia juga menjadi siulan anak muda untuk menyanyikan lagu Bila Resah samada ketika mandi, memancing ikan, menunggang basikal, bermain daun terup mahupun pulang dari surau.

Bila resah, ingat saat indah,
Bila rindu, kunyanyikan lagumu,
Sehari kurasa bagaikan setahun,
Menunggu tibanya oh bahagia.

Itu adalah sepotong lirik pada bahagian korus lagu tersebut. Dan Saat sangat membenci lagu ini tatkala orang lain berasa senang dengan melodinya. Saat membencinya kerana terdapat perkataan saat pada potongan lirik lagu tersebut.

Mungkin bukan itu sebab utama untuk Saat membenci lagu Bila Resah. Disebabkan lagu itu, Saat sering diejek. Kawan-kawan akan menyanyikan potongan lirik tersebut setiap kali berjumpa dengan Saat. Saat sangat sakit hati.

Lagu itu juga telah menjadi pemangkin kepada ejekan kawan-kawan terhadap Saat. Setiap kali berjumpa Saat, mereka akan menyanyikan apa sahaja lagu yang terdapat perkataan saat pada potongan liriknya. Saat sangat tertekan dengan hal tersebut. Mulai hari itu, dia benci dan anti dengan semua lagu yang terdapat perkataan saat dalam liriknya.

-----

Kini, kami semua sudah dewasa. Saat juga telah dewasa. Dia berhijrah ke Kuala Lumpur semenjak usianya berusia 21 tahun iaitu selepas mendapatkan segulung diploma. Kata ibunya, Saat bekerja di sebuah syarikat korporat yang boleh tahan juga gahnya. Kagum juga saya dengan Saat.

Pada suatu hari, saya sedang menonton TV bersama keluarga selepas makan malam. Ada konsert seorang penyanyi bertopeng yang menggelarkan dirinya sebagai Encik Tidur. Sudah hampir 20 lagu dinyanyikan Encik Tidur. Suaranya memang merdu. Saya terpukau dek kemerduan suaranya sejak dari lagu pertama yang dia nyanyikan lagi. Bak buluh perindu.

Walaupun identiti Encik Tidur tidak diketahui kerana terlindung di sebalik imej bertopengnya, dia tetap menjadi pujaan. Ramai wanita yang tergila-gilakan Encik Tidur walaupun tidak pernah melihat tahap ketampanan penyanyi tersebut. Ini dapat dilihat ketika konsert berlangsung.

Peminat wanita melompat terkinja-kinja walaupun Encik Tidur tidak menyanyikan lagu yang rancak. Inilah yang dinamakan menghayati muzik dengan cara gila babi atau bangang lebih tepat. Ada juga yang memegang sepanduk “Encik Tidur, kahwini saya,” “I love you Encik Tidur,” “Suamiku Encik Tidur,” "Saya mahu jadi makmum kamu," dan sebagainya.


Akhirnya, Encik Tidur menamatkan konsert itu sebaik menyanyikan lagunya yang ke-25. Saya rasa saya sudah tahu siapa Encik Tidur. 25 buah lagu yang Encik Tidur persembahkan, tak ada satu pun lagu yang terdapat perkataan saat dalam liriknya. Senyum simpul saya dibuatnya.

No comments:

Post a Comment